انحراف زانو پرانتزی یا ضربدری بودن

آیا در هنگام راه رفتن احساس درد در مچ پای خود می کنید ؟ می دانستید بسیاری از افراد شکل زانوی آنها  ضربدری یا پرانتزی است بدون اینکه متوجه آن باشند ؟ بدانید اگر این عارضه درمان نشود منجر به عوارض جدی در آینده می شود . با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

انواع انحراف زانو

انحراف زانو به یکی از دو شکل می باشد :

1. زانوی ضربدری یا واروس که انحراف زانو به سمت خارج می باشد .

این مشکل معمولا در سنین کودکی ایجاد می شود و در برخی موارد مشکل برطرف می شود . در بزرگسالی به عللی از جمله عفونت ، شکستگی ها ، نرمی استخوان در اثر کمبود کلسیم و ویتامین D ، ناهنجاری های استخوانی ایجاد می شود .

عکس-پای-پرانتزی-یا-ضربدری

علائم زانوی ضربدری

• دور شدن قوزک پا از یکدیگر
  • احساس درد در پشت ساق و جلوی ران
  • آرتروز زانو
  • سائیگی کناره پا به کفش در هنگام راه رفتن
  • سائیده شدن زانو به هنگام راه رفتن
  1. زانوی پرانتزی یا والگوس که انحراف زانو به سمت داخل می باشد .

این مشکل معمولا در کودکان سه ساله رخ می دهد که در برخی موارد خود به خود درمان می شود . اما در بزرگسالی به عللی از جمله بیماری های متابولیک و تغذیه ای مانند راشیتیسم و بد جوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو و بیماری های دیسپلازی استخوانی ایجاد می شود.

تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 تماس حاصل نمائید .

تشخیص انحراف زانو

انحراف زانو مشکل شایعی است که اگر در سنین پایین تشخیص و درمان شود ، عواقب کمتری برای فرد در سنین بالا دارد . در سونوگرافی دکتر جورابیان با استفاده از دستگاه رادیولوژی دیجیتال UR و با استفاده از قابلیت اتوماتیک استیشین می توان از اندام تحتانی بدن تصویر یکپارچه و تمام قد تهیه کرد . با تعیین زوایای اندام های تحتانی کمک زیادی به پزشک معالج می شود .

درمان انحراف زانو

برای صاف کردن زانو از قسمت بالای زانو پا شکسته می شود و پا صاف می شود . جراحی در پایین مفصل زانو انجام می شود و خود مفصل زانو درگیر نیست . زمانی که برش استخوانی در جراحی ایجاد می شود از پیوند استخوان استفاده می شود.

آیا بعد از جراحی انحراف زانو درد وجود دارد ؟

بسیاری از افراد از درد بعد از عمل انحراف زانو واهمه دارند . در صورتی که درد خفیف است و با داروهای مسکن قابل کنترل است و بعد از یک الی دو هفته بعد از عمل درد برطرف می شودو جای نگرانی ندارد.

مراقبت های بعد از جراحی پای پرانتزی یا ضربدری

• بلافاصله بعد از جراحی از زانو بند استفاده کنید . در گذشته از گچ و آتل استفاده می شد که باعث سرد شدن بیمار می شد . امروزه از زانوبندهای استاندارد با 6 عدد چسب استفاده می شود. این زانو بند قابلیت باز کردن دارد و بیمار می تواند هر زمان تمایل داشت زانو بند را باز کند .
  • بعد از عمل بیمار باید با دو عصا راه برود و تا یک ماه نباید پای جراحی شده خود را در هنگام راه رفتن یک ماه زمین بگذارد.
  • در هنگام نشستن بیمار می تواند زانوبند را باز کرده و زانو را خم و راست کند.