توسط دسامبر 31, 2017 مقالات بدون نظر
چسبندگی جفت

چسبندگی جفت وضعیت پزشکی جدی در دوران بارداری خانم ها است، که رخ می دهد.
چسبندگی جفت یعنی :عروق خونی و سایراعضای جفت بیش از حد رشد می کند وبه دیواره رحم متصل می شود.
جفت جزئی از رحم بشمار می آید، که در دوران بارداری رشد می کند. بند ناف اکسیژن و مواد مغذی را به جنین در حال رشد می رساند. این عارضه خونریزی واژنی را در یک سوم آخر به همراه دارد.
جفت اغلب در طول بارداری علائمی ایجاد نمی کند. گرچه خونریزی واژینال ممکن است در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد. اگر خانم باردار در سه ماهه سوم خونریزی واژینال داشته باشد، باید بلافاصله با پزشک زنان و زایمان مشورت نماید تا در صورت شدت خونریزی در بیمارستان بستری شود.

چسبندگی جفت

پزشک زنان وزایمان بر این باوراست که جفت با یک نقص در دیواره رحم مواجه شده است ، معمولا به علت زخم پس از عمل سزارین یا سایر جراحات رحم همراه است. این ممکن است اجازه دهد که جفت در عمق دیواره رحم رشد کند. با این حال گاهی اوقات چسبندگی جفت بدون سابقه جراحی در رحم اتفاق می افتد.

عوارض جانبی چسبندگی جفت

• خطر چسبندگی جفت با تعداد عمل جراحی در رحم افزایش می یابد، بخصوص زایمان های سزارین
• چنانچه جفت در قسمت پایین رحم قرار گرفته باشد، و در حال رشد در آن قسمت باشد.
• مادرانی که بالای 35 سال سن دارند، از این عارضه مستثنی نخواهند بود.
• زایمان قبلی خانم ها(بیش از یک زایمان) خطر بروز چسبندگی جفت را افزایش می دهد.
• وجود بیماری های رحمی مادران: چنانچه در رحم مادری زخم یا عفونتی باشد خطر ابتلا به چسبندگی جفت افزایش پیدا می کند.
• خونریزی حاد واژینال (چسبندگی جفت باعث خونریزی شدید بعد از زایمان می شود که جان مادر را تهدید می کند.
• باعث زایمان زود رس: مادران چنانچه خونریزی واژینال شدید داشته باشد باید زود زایمان کنند، زیرا خطر مرگ هر دو(مادر و نوزاد) را تهدید می کند.

علت چسبندگی جفت چیست

پزشک زنان و زایمان بر این باورند که علت چسبندگی جفت مشکلاتی است که در دیواره رحم رخ داده است، این عارضه (چسبندگی جفت)معمولا زخم پس از زایمان سزارین یا سایر جراحات رحمی همراه خواهد بود. چسبندگی جفت امکان رشد جنین درعمق دیواره رحم را فراهم می کند. گاهی اوقات چسبندگی جفت بدون هیچ سابقه و دلیلی در رحم مادران رخ می دهد.