توسط اکتبر 24, 2016 رادیولوژی بدون نظر

چیست ؟VCUG

یکی از بررسی های رادیولوژیکی که برای تشخیص بیماری های مختلف استفاده می شود VCUG است.این اقدام با اشعه ایکس انجام می گیرد و می تواند عملکرد و همچنین شکل دستگاه کلیه و مجاری ادراری را در زمان ادرار کردن بیمار متوجه شود .همچنین علاوه بر تشخیص علت بیماری برخی اوقات پس از اینکه التهاب و عفونت بیمار  کمتر می  شود و دوره استفاده از آنتی بیوتیک ها به پایان می رسد.آزمایشاتی رادیولوژیکی انجام می گیرد که با اهداف بررسی رفلاکس،انسداد یکی از قسمت های مجاری ادراری و عملکرد کلیه ها انجام می گیرد.

نحوه انجامVCUG

برای انجام VCUG در ابتدا مثانه بیمار با ماده حاجب پر می شود.ابزاری به نام کاتتر و یا سوند به داخل پیشاب راه وارد می شود سوندهای استفاده شده در مراکز سونوگرافی و رادیولوژی استریل هستند و باید توسط متخصص رادیولوژی قرار بگیرد.در صورتی که کودکان و یا بزرگسالان داروی خاصی را به دلیل بیماری های زمینه ایی مصرف می کنند داروهاباید با نظر پزشک مصرف شود.

با گرفتن عکس می توان متوجه شد که ظرفیت مثانه چقدر است ،مثانه در هنگام انقباض به چه شکلی قرار دارد،مقدار ادرار موجود در مثانه چه اندازه است و در عکس ها همچنین تخلیه‌ی ادرار از طریق پیشاب‌راه و خود پیشاب‌راه و برگشت غیر طبیعی ادرار از مثانه به کلیه((VUR دیده می شود .

مدت زمان انجام VCUG به مدت بیست تا سی دقیقه بوده که پیشاب راه و مثانه در مانیتور دیده می شود بعد از اینکه مثانه پر می شود بیمار دفع ادرار می کند که در این مدت هزمان عکس ها از این نواحی گرفته می شود و سوند از بیمار جدا می شود .

بعد از اتمام این آزمایش ممکن  است فرد احساس سوزش ادرار داشته باشد که بهتر است برای جلوگیری از این عارضه مصرف مایعات را بیشتر کنید .سوزش ادرار نباید طولانی مدت باشد و بعد از گذشت یک روز برطرف خواهد شد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اهواز

دوازده − چهار =