دکتر جورابیان / رادیولوژی / اسکنوگرام هر دو اندام تحتانی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

اسکنوگرام هر دو اندام تحتانی

اسکنوگرام هر دو اندام تحتانی

اندازه گیری اندام تحتانی چگونه صورت می گیرد؟

نحوه ای انجام اسکنوگرام اندام تحتانی چگونه است؟

بررسی اسکنوگرام برای بیماران کوتاهی اندام به چه شکلی است؟

باید گفت که اگر چه یک اسکنوگرام معمولا برای اندازه گیری اختلاف طول اندام استفاده می شود، چندین مشکل احتمالی مربوط به این روش تصویربرداری وجود دارد. هدف از مطالعه این مقاله، ارزيابی نتايج به دست آمده با استفاده از يک راديوگرافی دائمی انتروپورتريک کامل اندام تحتانی و مقايسه آن با نتايج حاصل از استفاده از يک اسکنوگرام می باشد. هر دو مطالعه تصویربرداری با استفاده از رادیوگرافی محاسبه می شود.

یکصد و یازده بیمار با اختلاف طول اندام، یک رادیوگرافی دائمی و یک اسکنوگرام در همان روز اعمال کردند. این بیماران شامل 70 کودک و سی و دو بزرگسال بودند که اختلاف آن ها به علت تروما (55٪)، کوتاه شدن مادرزادی (18٪)، بیماری Blount 14٪ یا یکی دیگر از علل (13٪) بود. اختلاف با طول اندام با استفاده از هر دو مطالعات تصویربرداری اندازه گیری شد. توافق بین رادیوگرافی دائمی دو طرفه و اسکنوگرام با استفاده از ضریب همبستگی r مورد بررسی قرار گرفت و محدودیت های توافق بین دو مطالعه تصویری ارزیابی شد.

اسکنوگرام-هر-دو-اندام-تحتانی

نتایج این آزمون: با افزایش طول اندام تحتانی با استفاده از رادیوگرافی دائمی در ناحیه پایینی، متوسط بزرگ نمایی 4.6٪ (3.3 سانتی متر) مشاهده شد. میانگین تفاوت در اندازه گیری فاصله اندام بین دو تکنیک 0.5 سانتی متر بود و محدودیت های توافق (یعنی میانگین یا منهای دو انحراف استاندارد) 0.5 تا 1.5 سانتی متر بود. هنگامی که اختلاف اندازه طول اندام در رادیوگرافی ایستاده قبل و بعد از آن در اسکنوگرام مقایسه شد، ضریب همبستگی r 0.96 بود. اختلاف 0.5 سانتی متر بین فاصله اندام طول اندام بر روی رادیوگرافی ایستاده و اندازه گیری شده بر روی اسکنوگرام با انحراف محور مکانیک 2 سانتی متر همراه بود. متغیرهای باقی مانده، از جمله سن، جنس، علت اسکنموگرافی، با تفاوت در اندازه گیری اختلاف طول اندام با استفاده از این دو مطالعه تصویربرداری ارتباط نداشت.

نتیجه گیری اسکنوگرام

اندازه گیری اختلاف طول اندام در یک رادیوگرافی دائمی پیشانی بسیار شبیه به آن در یک اسکنوگرام بود، به خصوص در نبود انحراف محوری مکانیکی قابل توجه که باید ارزیابی می شد. این یافته ها با استفاده از یک رادیوگرافی انتروپورتر پایینی اندام های پایین تر به عنوان مطالعه اولیه تصویربرداری برای بیماران با طول اندام نابرابر پشتیبانی می شود. این روش امکان ارزیابی کامل رادیوگرافی اندام پایین را فراهم می کند، از جمله تجزیه و تحلیل ناهنجاری، در حالی که کاهش هزینه و تابش اشعه در مقایسه با استفاده از مطالعات تصویربرداری اضافی برای ارزیابی اختلاف در مقایسه با روش های دیگر می توان اشاره کرد.

جهت اطلاع از اسکنوگرام هر دو اندام تحتانی اینجا کلیک کنید.

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

تماس سریع با دکتر جورابیان