دکتر جورابیان / رادیولوژی / انحراف زانو پرانتزی یا ضربدری بودن
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

انحراف زانو پرانتزی یا ضربدری بودن

آیا در هنگام راه رفتن احساس درد در مچ پای خود می کنید؟ می دانستید بسیاری از افراد شکل زانوی ضربدری یا پرانتزی دارند بدون اینکه متوجه آن باشند؟ بدانید اگر این عارضه درمان نشود منجر به عوارض جدی در آینده می شود. با ما در ادامه همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم.

 

انحراف زانوی پرانتزی چیست؟

انحراف پای پرانتزی

پای پرانتزی ( Genu Varum)‏  یا پرانتزی شدن ساق پاها به سمت و داخل انحراف پاها گفته می شود به گونه ای که در حالت طبیعی قوزک در کنار یکدیگر قرار نگیرید. پای پرانتزی درجاتی دارد که عبارتند از :

  • خفیف
  • متوسط
  • شدید
  • خیلی شدید

 

 

چند نوع انحراف زانو وجود دارد؟

انحراف زانو به یکی از دو شکل می باشد :

  1. زانوی ضربدری یا  واروس که انحراف زانو به سمت بیرون است.
  2. زانوی پرانتزی یا والگوس که انحراف زانو به سمت داخل می باشد.

 

زانوی ضربدری یا  واروس که انحراف زانو به سمت بیرون است

این مشکل معمولا در سنین کودکی ایجاد می شود و در برخی موارد مشکل برطرف می شود . در بزرگسالی به عللی از جمله عفونت ، شکستگی ها ، نرمی استخوان در اثر کمبود کلسیم و ویتامین D ، ناهنجاری های استخوانی ایجاد می شود .

 

زانوی پرانتزی یا والگوس که انحراف زانو به سمت داخل است

این مشکل معمولا در کودکان سه ساله رخ می دهد که در برخی موارد خود به خود درمان می شود . اما در بزرگسالی به عللی از جمله بیماری های متابولیک و تغذیه ای مانند راشیتیسم و بد جوش خوردن شکستگی های اطراف مفصل زانو و بیماری های دیسپلازی استخوانی ایجاد می شود.

 

 

زانوی ضربدری چه علائمی دارد؟

  • دور شدن قوزک پاها از یکدیگر
  • احساس درد در پشت ساق و جلوی ران
  • آرتروز زانو
  • سائیگی کناره پا به کفش در هنگام راه رفتن
  • سائیده شدن زانو به هنگام راه رفتن

 

چه عللی سبب انحراف زانو می شود؟

  • پاره شدن رباط ها
  • آرتروز (استئوآرتریت)
  • بیماری پاژه
  • عدم هماهنگی در صفحه رشد کودکان
  • عدم جوش خوردگی درست و اصولی
  • داشتن آرتروز
  • وارد آمدن ضربات به صفحه رشد
  • داشتن بیماری راشیتیسم و استئومالاسی
  • عدم جوش خوردن استخوان ران ها که در اثر شکستگی

 

 

چگونه می توان انحراف زانو را تشخیص داد؟

انحراف زانو و یا پای پرانتزی

تشخیص انحراف زانو

 

  1. انحراف زانو مشکل شایعی است که اگر در سنین پایین تشخیص و درمان شود، عواقب کمتری برای فرد در سنین بالا دارد. در سونوگرافی با استفاده از دستگاه رادیولوژی دیجیتال UR و با استفاده از قابلیت اتوماتیک استیشین می توان از اندام تحتانی بدن تصویر یکپارچه و تمام قد تهیه کرد. با تعیین زوایای اندام های تحتانی کمک زیادی به پزشک معالج می شود .
  1. بهترین وسیله برای سنجش استخوان های زیرین ، گرفتن اشعه ایکس می باشد که مرکز سونوگرافی و رادیولوژی با گرفتن عکس و اشعه  X-RAY  اقدام به اخذ هرگونه ناهنجاری و اختلال ازاستخوان بیمار در قسمت پاها می گیرند. اما باید بگوییم که گرفتن این اشعه کمک می کند که پزشک متوجه شود که بیمار دارای نرمی استخوان  یا بیماری پاژه نیز می باشد یا خیر؟

انحراف زانو چگونه درمان می شود؟

برای صاف کردن زانو از قسمت بالای زانو پا شکسته می شود و پا صاف می شود. جراحی در پایین مفصل زانو انجام می شود و خود مفصل زانو درگیر نیست. زمانی که برش استخوانی در جراحی ایجاد می شود از پیوند استخوان استفاده می شود.

یکی از بهترین درمان های پای پرانتزی شرکت در جلسات فیزیوتراپی است که درمانگر پاها را تحریک می کند تا  بدون نیاز به جراحی  پاها در موقعیت درست واقع شود و بهبودی کامل خود را بیابد. ممکن است که از بیمار خوسته شود که برخی حرکات را نیز در منزل انجام دهد تا غضلات سفت و سخت شود.

 

آیا بعد از جراحی انحراف زانو درد وجود دارد؟

بسیاری از افراد از درد بعد از عمل انحراف زانو واهمه دارند. در صورتی که درد خفیف است و با داروهای مسکن قابل کنترل است و بعد از یک الی دو هفته بعد از عمل درد برطرف می شودو جای نگرانی ندارد.

 

 

چه مراقبت هایی باید بعد از جراحی پای ضربدری صورت بگیرد؟

  • بلافاصله بعد از جراحی از زانو بند استفاده کنید. در گذشته از گچ و آتل استفاده می شد که باعث سرد شدن بیمار میشد. امروزه از زانوبندهای استاندارد با 6 عدد چسب استفاده می شود. این زانو بند قابلیت باز کردن دارد و بیمار می تواند هر زمان تمایل داشت زانو بند را باز کند .
  • بعد از عمل بیمار باید با دو عصا راه برود و تا یک ماه نباید پای جراحی شده خود را در هنگام راه رفتن یک ماه زمین بگذارد.
  • در هنگام نشستن بیمار می تواند زانوبند را باز کرده و زانو را خم و راست کند.

 

پرانتزی شدن پا در اطفال چگونه رخ می دهد؟

در اینجا متذکر می شویم که در بیشتر اطفالی که تازه اقدام به راه رفتن نموده اند، 90 % اصلاح می شود. به این نوع از پاها ، فیزیولوژیک بودن  زانوها اطلاق می شود. در واقع این مورد تا 18 ماهگی برطرف می شود. چرا که درمان خاصی را برایشان به کار نمی برد. بهتر است که والدین اضطراب و استرس نداشته باشند، این مورد خود به خود اصلاح می شود. در واقع کودک به درجه خفیف مبتلا شده است؛ و والدین برای درمان نباید اقدام خاصی را انجام دهند. شایان ذکر است که گفته شود اگر تغییر شکل اصلاح پیدا نکند، حتما برای درمان اقدامات صورت گیرد.

 

آیا عارضه پای پرانتزی قابل پیشگیری است یا خیر؟

متاسفانه پای پرانتزی قابل پیشگیری نمی باشد چرا که قابل شناسایی زودرس نمی باشد اما با انجام برخی از سونوگرافی ها و رادیولوژی ها می توان با مصرف ویتامین D   و داشتن رژیم غذایی اصولی و همچنین قرار گرفتن در معرض نورخورشید و… از عارضه نرمی استخوان پیشگیری کرد. گفته می شود که پای پرانتزی اصلا مسری نمی باشد.

تاکید می شود ارزیابی این کار حتما کودک زیر نظر متخصص اطفال واقع شود، مخصوصا اگر زیر 2 سال  باشد.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 11 =

تماس سریع با دکتر جورابیان