دکتر جورابیان / سونوگرافی / اکوی قلب جنین برای چه کسانی لازم است؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

اکوی قلب جنین برای چه کسانی لازم است؟

انجام اکوکاردیوگرافی جنین در دوران بارداری برای همه خانم های باردار الزامی نیست. کلینیک رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان انجام اکوی قلب جنین را در اهواز انجام می دهد. دکتر مرتضی جورابیان سونوگرافی های روتین و تخصصی سه بعدی و چهار بعدی جنین را در مرکز خود انجام می دهند. ایشان جزء انجمن رادیولوژی ایران و اروپا هستند در صورت نیاز به انجام سونوگرافی، رادیولوژی و انجام اکوی قلب در اهواز می توانید با راه های ارتباطی صفحه تماس در ارتباط باشید.

چه کسانی باید اکوی قلب جنین انجام دهند

در ادامه افرادی که باید حتما در بارداری اکوی قلب جنین انجام دهند بیان شده است:

  • سابقه فامیلی ابتلا به نارسایی های مادرزادی قلبی دارند توصیه می شود.
  • در خانواده هایی که مادر یا پدر و یا فرزندان سابقه ابتلا به نارسایی های مادرزادی غیر قلبی را داشته اند استفاده از اکوی قلب جنین توصیه می شود.
  • مادرانی که مبتلا به یک سری بیماری های متابولیکی از جمله دیابت، فنیل کتونوری و یا لوپوس هستند احتمال ابتلای جنین آنها به نارسایی های قلبی در مقایسه با سایرین بیشتر است.
  • مادرانی که سابقه سقط های مکرر داشته اند.
  • در مواردی که در سونو آنومالی یافته های خاصی دیده شود.

در کانال آپارات دکتر مرتضی جورابیان بیشتر ببینید.

بهترین زمان برای انجام اکوی قلب جنین

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب جنین آزمایشی شبیه به سونوگرافی است. این معاینه به پزشک اجازه می دهد تا ساختار و عملکرد قلب جنین را بهتر ببیند. معمولاً در سه ماهه دوم، بین هفته های 18 تا 24 انجام می شود.

انجام اکوی قلب جنین در اهواز

در این معاینه از امواج صوتی استفاده می شود که از ساختار قلب جنین بررسی. دستگاهی این امواج صوتی را بررسی می کند تا تصویر یا اکوکاردیوگرام بدهد. این تصویر اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل گیری قلب کودک و اینکه آیا به درستی کار می کند یا خیر، بیان می کند. با انجام اکوی قلب جنین پزشک می تواند جریان خون را در قلب جنین ببیند. این بررسی به پزشک اجازه می دهد تا هرگونه ناهنجاری در جریان خون یا ضربان قلب نوزاد را پیدا کند.

خواندن جواب اکو قلب جنین

این آزمایش سونوگرافی بدون درد ساختار قلب جنین و عملکرد آن را نشان می دهد. پزشک می تواند برای بررسی هرگونه مشکل در دیواره ها و دریچه های قلب جنین، رگ های خونی ورودی و خروجی قلب و قدرت پمپاژ قلب، اکوکاردیوگرام جنین را تجویز کند.

خواندن جواب اکوی قلب جنین و بررسی نتایج باید حتما توسط یک پزشک متخصص انجام شود تا اشتباهی صورت نگیرد. اکوی قلب جنین توسط یک متخصص سونوگرافی انجام می شود و تصاویر توسط یک متخصص قلب کودکان که در بیماری قلبی مادرزادی جنین تخصص دارد، تفسیر می شود.

دکتر مرتضی جورابیان در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی خود انواع تست ها مانند اکوی قلب جنین را در اهواز انجام می دهند. در صورت نیاز به انجام این تست می توانید با مراجعه به ایشان تست اکوکاردیوگرافی را با اطمینان خاطر از نتیجه دقیق انجام دهید.

سوراخ قلب جنین

پزشک نمی تواند از نتایج اکوی قلب برای تشخیص هر بیماری استفاده کند. برخی از مشکلات مانند سوراخ در قلب جنین، حتی با تجهیزات پیشرفته نیز به سختی قابل دیدن هستند. سوراخ های بسیار کوچک بین حفره های پایینی قلب به سختی با تست اکوی قلب جنین دیده می شوند.

ناراحتی قلب مادرزادی

انواع روش های انجام اکوی قلب جنین

اکوی قلب جنین بسته به تشخیص پزشک به دو روش شکمی و واژینال انجام می شود. که نحوه انجام آن ها کاملا شبیه به سونوگرافی شکم و سونوگرافی واژینال در بارداری است. اکوکاردیوگرافی واژینال معمولا در هفته های اولیه بارداری انجام می شود و می تواند تصویر واضح تری از قلب جنین ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: کاربرد سونوگرافی شکم

عوارض اکو قلب جنین چیست؟

اکوکاردیوگرافی جنین زمانی انجام می شود که پزشک نگران بیماری قلبی در جنین باشد. اکو قلب جنین هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد و مانند یک سونوگرافی روتین برای بررسی سلامت نوزاد در بارداری انجام می شود.

اهمیت انجام این تست

تشخیص نقص قلبی پیامدهای قابل توجهی برای سلامت کلی جنین دارد. برخی از نقایص قلبی ممکن است به طور قابل توجهی خطر مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون یا سندرم دی جورج را افزایش دهند. یافتن تومورهای خوش خیم در قلب، تشخیص توبروس اسکلروزیس، یک سندرم ژنتیکی که پیامدهای قابل توجهی برای رشد غیرطبیعی مغز دارد، بسیار محتمل تر می کند. بنابراین اگر به تشخیص پزشک باید اکوی قلب جنین انجام دهید بدون فوت وقت این تست را در یک مرکز معتبر و تحت نظر یک رادیولوژیست باتجربه انجام دهید.

دکتر مرتضی جورابیان به مادران باردار در شهر اهواز کمک می کنند تا تست اکوی قلب جنین را با دقت و توجه بالایی انجام داده و برای بررسی های بیشتر این آزمایش باید توسط یک متخصص قلب بررسی شود.

هزینه اکوی قلب جنین 

هزینه اکوی قلب جنین مانند هر آزمایش پزشکی باتوجه به تعرفه های آن تعیین می شود. تجهیزات محل انجام اکوکاردیوگرافی جنین و تخصص پزشک سونوگرافیست تعیین کننده قیمت دقیق آن هستند. برای اطلاع دقیق از هزینه انجام تست اکو قلب جنین می توانید با مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر مرتضی جورابیان در اهواز تماس بگیرید.

سخن آخر

انجان تست های روتین بارداری و بررسی دقیق آن ها به والدین کمک می کند تا در صورت عارضه یا نقص مادرزادی زودتر آماده شوند. بسیار یاز ناهنجاری های قلبی جنین می تواند قبل از زایمان یا بلافاصله پس از زایمان به راحتی درمان شوند. پس اگر باردار هستید این آزمایش ها را حتما در یک مرکز معتبر انجام دهید تا با اطمینان خاطر آماده زایمان و مرحله بعدی زندگی خود شوید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

تماس سریع با دکتر جورابیان