دکتر جورابیان / سونوگرافی / تشخیص کیست تخمدان
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

تشخیص کیست تخمدان

تشخیص کیست تخمدان

یکی از کاربرد های سونوگرافی در تشخیص کیست تخمدان  می باشد. از مشکلات شایعی که در خانم ها مشاهده می شود کیست تخمدان است که امکان ایجاد آن در خانم های بالای ۴۰ سال بیشتر از سایرین می باشد. در صورتی که این کیست ها به موقع تشخیص داده شده و درمان گردد ، مشکلی برای بیمار ایجاد نخواهند کرد. در بسیاری از موارد این کیست ها علائمی ندارند ولی در صورت بروز علائم خاص و مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان ، می توان برای درمان این کیست ها اقدام نمود.

تشخیص کیست تخمدان

دلایل ایجاد کیست تخمدان

کیست های تخمدان ، کیسه های حاوی مایع هستند که ممکن است در شرایط مختلف به دلایل مختلفی در بدن ایجاد شوند. از شایع ترین نوع کیست تخمدان می توان به کیست فولیکولار اشاره کرد که در چرخه های قاعدگی تولید می شود. گاهی یک فولیکول حاوی تخمک رشد غیر طبیعی و زیاد از حد داشته و برای آزادسازی تخمک باز نمی شود. در این صورت این فولیکول به مرور تبدیل به کیست می شود که در شرایط عادی تا چند ماه بهبود خواهد یافت.

از دیگر دلایل ایجاد کیست تخمدان ، جراحت یا نشت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک حاوی خون باشد که به این نوع از کیست های تخمدان ، کیست های هموراژیک یا اندومتریوئید گفته می شود. کیست های درموئید نیز نوع دیگری از کیست های تخمدان هستند که در اثر رشد غیر طبیعی بافت تخمدان برای ایجاد بافت های دیگر بدن مانند بافت مو یا دندان ، ایجاد می شوند.

علائم کیست تخمدان

همانطور که گفته شد ، بیشتر کیست های تخمدان علائم خاصی ندارند. ولی در مواقعی که مشکلی برای این کیست ها ایجاد شود می توانند علائمی مانند درد شکم یا درد در ناحیه لگن داشته باشد. منشا این درد ممکن است پارگی کیست ها ، رشد سریع کیست و انبساط آن ، خون ریزی درون کیست و یا پیچ خوردن کیست در اطراف منبع خونی آن باشد. در بین کیست های تخمدان ، کیست های فولیکولار بیشتر میزان را در خانم هایی که در سنین باروری هستند ، دارد. این کیست ها معمولا در مدت ۱ تا ۳ ماه بهبود می یابند و علائم خاصی را بروز نمی دهند. این کیست ها خوشخیم بوده و در صورتی که پزشک متخصص زنان به وجود آن ها مشکوک شود ، سونوگرافی تجویز می نماید و زمانی که نوع و سایز کیست مشخص شد ، اقدام به درمان آن می نماید.

نحوه تشخیص کیست تخمدان

در بیشتر موارد سونوگرافی کیست تخمدان بهترین روش تشخیص این عارضه می باشد که یکی از بهترین و بی خطرترین روش های تصویر برداری از بدن انسان می باشد. گاهی نیز ممکن است که برای تشخیص کیست تخمدان از اسکن CAT یا اسکن MRI نیز استفاده شود.

 

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

در ادامه بخوانید : سوالات متداول سونوگرافی ، سونوگرافی غده تیروئید ، سونوگرافی پستان ، سونوگرافی کبد چرب

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − ده =

تماس سریع با دکتر جورابیان