دکتر جورابیان / سونوگرافی / تفسیر سونوگرافی پستان
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

تفسیر سونوگرافی پستان

عوارض سونوگرافی پستان چه می باشد؟

تفسیر عکس ماموگرافی چگونه می باشد؟

سونوگرافی از پستان با استفاده از امواج صوتی به منظور تولید تصاویر از ساختار داخلی سینه صورت می گیرد. این پروسه عمدتا برای کمک به تشخیص تومورهای پستان یا سایر اختلالاتی می باشد که پزشک ممکن است در معاینه فیزیکی، ماموگرافی یا MRI پستان پیدا کرده باشد. سونوگرافی بی خطر و ایمن می باشد. این روش نیاز به هیچ کمکی به آماده سازی خاص ندارد. بهتر است که قبل از سونوگرافی پستان تمام جواهرات را در خانه گذاشته و لباس های راحتی به تن نمایید.

 تصویربرداری اولتراسوند از پستان چیست؟

سونوگرافی بی خطر و بدون درد است و تصاویری از داخل بدن را با استفاده از امواج صوتی تولید می کند. تصویربرداری اولتراسوند، همچنین اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی نیز نامیده می شود، در این پروسه با استفاده از یک مبدل کوچک (پروب) و ژل که به طور مستقیم بر روی پوست قرار می گیرد، استفاده می شود. امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب از طریق ژل به بدن منتقل خواهد شد.

این مبدل صداهای را که گشت عقب را جمع می کنند و پس از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می نماید. از آنجا که تصاویر اولتراسوند در زمان واقعی گرفته می شوند، می توانند ساختار و حرکات اندام های داخلی بدن و همچنین جریان خون از طریق رگ های خونی را نشان دهند. تصویربرداری سونوگرافی یک آزمایش پزشکی غیرمخرب است که به پزشکان کمک می کند تا بیماری ها تشخیص داده و درمان کنند.

سونوگرافی داپلر،یا سونوگرافی داپلررنگی، یک روش مخصوصی است که به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و رگ ها در شکم، بازوها، پاها، گردن و مغز (در نوزادان و کودکان) و یا درون اندام های مختلف بدن مانند کبد یا کلیه انجام گیرد. با سونوگرافی یک تصویراز سینه و ساختار داخلی پستان ایجاد می کند.

در طی بررسی سونوگرافی ، پزشک انجام از روش های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا عدم جریان در هر توده سینه استفاده کند. در برخی موارد، این فرآیند ممکن است اطلاعات اضافی در مورد علت توده را ارائه دهد.

تفسیر-سونوگرافی-پستان

علل سونوگرافی پستان

تعیین ماهیت یک اختلال و ناهنجاری در پستان: استفاده اولیه از سونوگرافی پستان کمک به تشخیص اختلالات پستان می نماید که توسط پزشک در طول معاینه فیزیکی (مانند یک توده) و مشخص کردن اختلالات بالقوه دیده شده در ماموگرافی و یا تصویربرداری رزونانس پستان (MRI) صورت می گیرد.

سونوگرافی پستان می تواند کمک کند تا مشخص شود که یک اختلال جامد (که ممکن است یک توده غیر سرطانی  یا بافت و یا تومور سرطانی باشد)، پر از مایع (مانند کیست خوش خیم) و یا کیستیک و جامد باشد.

سونوگرافی داپلر برای ارزیابی خون در ضایعات پستان استفاده می شود.

غربالگری سرطان سینه

ماموگرافی تنها ابزار غربالگری برای سرطان سینه است که امروزه بسیار شناخته شده می باشد به منظور کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان از طریق تشخیص زودرس از این سونوگرافی یا غربالگری استفاده می شود. با این حال، ماموگرام همه سرطان های پستان را تشخیص نمی دهند. برخی از ضایعات پستان و ناهنجاری ها قابل مشاهده نیستند و یا در مورد ماموگرافی قابل تفسیر نیستند. برخی از سینه هایی که در نظر گرفته می شوند ، دارای بسیاری از بافت های غدد لنفاوی و همبند و بافت چربی کم هستند و باعث خواهد شد که سرطان برای شناسایی سخت تر باشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که تصویربرداری با سونوگرافی و رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند مکمل ماموگرافی با تشخیص سرطان های پستان باشد که ممکن است با ماموگرافی قابل مشاهده نباشد. پزشک می تواند به بیمار در تعیین این که آیا هر کدام از این آزمایش ها برای فرد مناسب است، کمک کند.

MRI در تشخیص سرطان سینه نسبت به سونوگرافی حساس تر است، اما MRI ممکن است در دسترس همه افراد نباشد. اگر غربالگری MRI انجام شود، سونوگرافی غربالگری مورد نیاز نیست، گرچه سونوگرافی ممکن است برای تشخیص و ناهنجاری های بیوپسی در MRI دیده شود. هنگامی که سونوگرافی برای غربالگری استفاده می شود، اختلالاتی که با ماموگرافی قابل مشاهده نیستند، از جمله برخی از آن ها ممکن است نیاز به بیوپسی باشد. بسیاری از ناهنجاری هایی که با تشخیص سونوگرافی پستان یافت می شوند، سرطان نیستند.

سونوگرافی می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری برای زنان ارائه شود، از جمله:

قرار گرفتن در معرض سرطان پستان

باردار هستند یا نباید در معرض اشعه ایکس قرار بگیرند (که برای ماموگرافی ضروری هستند).

تراکم پستان افزایش یافته است ( هنگامی که سینه های زیادی از بافت های غدد لنفاوی و بافت همبند و بافت چربی نداشته باشد)

سونوگرافی تومور سینه

چگونه سرطان سینه تشخیص داده می شود؟

تصویربرداری با سونوگرافی از پستان و با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویر از ساختار داخلی سینه صورت می گیرد. این عارضه عمدتا برای کمک به تشخیص تومورهای پستان یا سایر اختلالاتی است که پزشک ممکن است در معاینه فیزیکی، ماموگرافی یا MRI پستان پیدا کرده باشد.  باید متذکر شویم که سونوگرافی بی خطر بوده و  بدون استفاده  از تابش اشعه  صورت می گیرد.

سونوگرافی یک روش بدون درد است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر در داخل بدن افراد استفاده می کنند. امواج صوتی از سطوح در بدن “اکو” ضبط شده را تهیه کرده  و به ویدیو یا عکس تبدیل می نمایند. سونوگرافی تومور سینه اغلب بر ماموگرافی نیز استفاده می شود تا مشخص شود آیا یک توده یا کیست در سینه فرد (کیسه پر شده با مایع) وجود دارد یا خیر؟ اغلب اوقات این توده ها ممکن است که سرطانی باشد. سونوگرافی سینه همچنین می تواند به تعیین موقعیت تومور در آن کمک کند. این عارضه باعث می شود که دکتر را به مکان دقیق برای قرار دادن یک سوزن در طول بیوپسی هدایت شود.

سونوگرافی تومور سینه

آیا سونوگرافی تومور سینه عوارض جانبی برای فرد به همراه دارد ؟

همانطور که قبلا اشاره شد سونوگرافی بی خطر است و عوارض جانبی برای فرد به همراه ندارد، و از پرتوی مانند اشعه ایکس استفاده نمی شود.

در طول سونوگرافی تومور سینه چه اتفاقیبرای متقاضی رخ می دهد؟

متذکر می شویم که فرد نیاز به اعمال هیچ گونه کاری ندارد و تنها باید لباس خود را تغییر دهد و از لباس زیر استفاده ننماید. پزشک مقدار کمی از ژل محلول را بر روی پوست درناحیه مورد نظر قرار می دهد. ژل به پوست هیچ گونه آسیبی نمی زند و حتی لباس های متقاضی  را لکه دار نمی کند. یک پروب کوچک را به آرامی بر روی پوست قرار می دهند. پزشک ممکن است از فرد بخواهد چندین بار تنفس های عمیق بکشد. این پروسه حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

بعد از آزمایش، پزشک ژل پوست را پاک می کند. سپس در مورد نتایج آزمایش مقداری توضیح می دهد.

برخی از روش های معمول استفاده از روش سونوگرافی تومورسینه کدام ها می باشد؟

به منظورتعیین ماهیت یک اختلال و ناهنجاری در پستان

استفاده اولیه از سونوگرافی پستان کمک به تشخیص اختلالات سینه ای می کند که توسط یک پزشک در طول یک معاینه فیزیکی صورت می گیرد اما در ماموگرافی و یا تصویربرداری رزونانس مغز پستان (MRI) را اعمال می کنند. تصویربرداری یا سونوگرافی می تواند کمک کند که یک اختلال یا توده ای جامد (که ممکن است یک توده غیر سرطانی بافت یا تومور سرطانی باشد)، پر از مایع (مانند کیست خوش خیم) و یا کیستیک در سینه وجود دارد یا خیر؟

باید بگوییم که سونوگرافی داپلر نیز برای ارزیابی خون در ضایعات پستان استفاده می شود.

تشخیص بسیاری از تومورهای سینه امروزه با سونوگرافی ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد.شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 تماس حاصل نمائید .

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 13 =

تماس سریع با دکتر جورابیان