دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی تعیین جنسیت
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

سونوگرافی تعیین جنسیت

سونوگرافی در دوران بارداری به منظور مختلفی انجام می گیرد، همچنین با این آزمایش در ماه های مختلف بارداری می توان برخی از بیماری ها و مشکلات موجود در جنین را مشخص کرد، اما یکی از سونوگرافی هایی که در دوران بارداری والدین با ذوق برای انجام آن اقدام می کنند سونوگرافی برای تعیین جنسیت کردن جنین است. در اکثر نقاط دنیا از سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین پیش از تولد استفاده می شود. تعیین جنسیت جنین جدای از اینکه جهت اطلاع والدین باشد، در بعضی از موارد به این جهت اهمیت دارد که بعضی از بیماری های ژنتیکی صرفا فقط در یک جنس خاص (فقط در دخترها یا فقط در پسرها) ایجاد می شود.

در سه ماهه اول حاملگی بر اساس یکسری علائم سونوگرافی می توان جنسیت جنین را حدس زد، ولی درصد خطای آن زیاد است. در سه ماهه دوم دستگاه تناسلی جنین پسر و دختر در ابتدای تشکیل تقریبا شبیه هم هستند ولی به منظور اطمینان از پسر و دختر بودن، بهترین زمان برای جنین پسر، هفته ۱۵ بارداری و برای جنین دخترهفته ۱۷-۲۰ بارداری است.

تشخیص جنسیت جنین بستگی به مهارت متخصص رادیولوژی، کیفیت بالا و پیشرفته بودن دستگاه سونوگرافی و همچنین وضعیت جسمانی مادر دارد. هر چه مهارت بالاتر و کیفیت دستگاه سونوگرافی بالاتر باشد، احتمال تشخیص دقیق جنسیت بالاتر می رود.

گاهی به دلیل اضافه وزن شدید مادر در بارداری سونوگرافی تعیین جنسیت مشکل و یا اینکه بر اثر مشکلات مادر تشخیص جنسیت دیرتر مشخص خواهد شد.

موارد دیگری که تشخیص جنسیت جنین را مشکل یا غیر ممکن می کند شامل:

۱- موقعی که لگن جنین به سمت پایین رحم قرار دارد.

۲-موقعی که ران های جنین به شدت به هم چسبیده اند و باعث مختل شدن دید آلت تناسلی خواهد شد.

۳-نزدیک بودن ناحیه تناسلی جنین به دیواره رحم یا جفت

۴-کم بودن مایع درون جنین

آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟

در این مقاله سعی نموده ایم که به توضیح جامع و مفصل پیرامون زمان دقیق برای سونوگرافی تعیین جنسیت جنین و یا این که آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ پاسخ داده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمایید. بهتر است ما را با ادامه مطلب همراهی کنید…
یکی از هیجان انگیزترین زمان حاملگی هر خانمی، سونوگرافی تعیین جنسیت جنین می باشد، به همین دلیل برای رفتن به پزشک و انجام هرگونه سونوگرافی و آزمایشی که کمک نماید تا زودتر جنسیت جنین مشخص گردد همواره عجله می کنند.
از جمله دغدغه های ذهنی و سوالاتی که برای اکثر زنان باردار پیش می آید این است که:
چه رابطه ای میان ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت وجود دارد؟
جنسیت جنین چه زمانی مشخص می شود؟
آیا تعیین جنسیت جنین فقط با سونوگرافی امکان پذیر است؟

برای شنیدن صحبت های دکتر جورابیان درباره تعیین جنسیت جنین با سونوگرافی می توانید از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

جنسیت جنین

جنسیت جنین از زمانی که لقاح تخمک و اسپرم صورت می گیرد، تعیین می شود. اما این بدان معنا نمی باشد که دختر و پسر بودنشان همان زمان مشخص می شود، چرا که تخمک دختر و پسر با هم متفاوت است. به طور مثال: پسر در هفته 6 یا 7 بارداری کروموزوم xy او شکل می گیرد ولی در جنین دختر کاملا برعکس می باشد.
از جمله سوالاتی که اغلب مادران و زنان باردار از سونوگرافیست خود می پرسند: این است که آیا می توان با سونوگرافی nt یا سونوگرافی آنومالی تعیین جنسیت را مشخص نمود؟ به اظهار و عقیده بهترین سونوگرافیست تعیین جنسیت با سونوگرافی nt احتمال خطا و اشتباه در آن بسیار است و اگر خواهان انجام این سنوگرافی در هفته 14 بارداری می توانید مراجعه کنید، چرا که 100% جواب قطعی تعیین جنسیت را مشخص خواهد نمود. اما در سونوگرافی آنومالی نیز با توجه به این که برخی مادران در اطراف شکم خود چربی زیادی دارند یا با توجه به وضعیت قرار گیری نامناسب جنین احتمال خطا در آن بسیار وجود دارد همچنین گفته می شود در صورتی که حجم مایع آمنیوتیک نیز بالا باشد، جنسیت جنین به درستی قابل مشاهده نخواهد بود.
بهترین زمان برای انجام سونوگرافی تعیین جنسیت جنین زمانی است که مادران برای بررسی ناهنجاری جنین به مرکز رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه می کنند، همان زمان نیزمی توانند، تعیین جنسیت نوزاد را مطلع شوند و نیازی به انجام سونوگرافی مجزا برای این پروسه را ندارند.
گفته می شود که سونوگرافی و غربالگری دوران بارداری به منظور بررسی ناهنجاری جنین در هفته 16 تا 18 بارداری صورت می گیرد، مراجعه مادران قبل از آن برای تعیین جنسیت جنین توصیه نمی شود.
اخیرا یکی از پیشرفته ترین دستگاه ها جهت تشخیص جنین در هفته 12 تا 14 بارداری، استفاده از سونوگرافی سه بعدی است که اغلب پزشکان آن را تجویز می کند و بهترین راه تشخیص از طریق سونوگرافی سنتی و روتین 2 بعدی می باشد. سونوگرافی سه بعدی را برای مادرانی تجویز می کنند که موارد خاصی داشته باشند یا عجله زیادی برای اطلاع از جنسیت جنین دارند انجام می شود.

رابطه ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت

هیچ گونه تحقیقات و پژوهشی که ثابت نموده باشد میان ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت رابطه وجود داشته باشد ثابت نشده است و یک فرضیه کاملا غلط است. به اشتباه گفته شده است که اگر ضربان قلب جنین بیش از 140 باردر دقیقه بزند، جنین دختر می باشد و اگر کمتر بزند، نوزاد پسر خواهد بود.
باید بگوییم که قلب جنین از هفته 6 بارداری شروع به تپیدن می کند. در سونوگرافی می توان تعداد ضربان را اندازه گیری نمود اما نمی توان طبق آن تعیین جنسیت کرد. در صورتی که مادری باردار باشد ضربان قلب از 140 تا 170 نوسان دارد و هیچ گونه نظریه ای که دال بر سونوگرافی تعیین جنسیت از روی ضربان قلب جنین وجود ندارد.

جنسیت جنین چه زمانی مشخص می شود؟

اگر اسپرم کامل به تخمک برسد، جنسیت تعیین می گردد. گفته شده است که حتی اگر مادری نداند که بارور است، باز هم مشخص می شود، اما دستگاه تناسلی رفته رفته ایجاد می گردد.
از هفته 10 تا 20 بارداری تغییر در جنین صورت می گیرد و جنسیت جنین مشخص می شود. در بیشتر مواقع پزشک مراجعه به سونوگرافی برای تعیین جنسیت را در بین هفته 16 تا 20 را توصیه می کند اما این بدان معنا نمی باشد که در هفته های کمتر جنسیت مشخص نگردد.

قبل از انجام سونوگرافی

برای انجام سونوگرافی تعیین جنسیت نیازی به آمادگی خاصی برای مادر نیست ولی پزشک متخصص قبل از انجام سونوگرافی به مادر توصیه می کند تا آب به مقداری کافی بنوشد چرا که این عمل باعث پر شدن مثانه شده و در نتیجه کمک می کند تا جنین واضح تر دیده شود.

مدت زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت

در خصوص مدت زمان سونوگرافی تعیین جنسیت باید گفت که حداقل بین 15 تا 20 دقیقه این آزمایش طول می کشد، زمانی که جنین در رحم مادر در محل خوبی قرار نگرفته باشد همچنین بافت های بدن به علت اضافه وزن متراکم شوند عبور امواج سونوگرافی سخت تر می شود همین موضوع باعث شده تا کیفیت تصویر برداری کمتر شود. در نهایت باید گفت برای انجام سونوگرافی به شکل واضح نیاز است تا برای انجام اسکن سونوگرافی زمان بیشتری صرف شود.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

تماس سریع با دکتر جورابیان