دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

هدف از سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری در مطلب زیر بیان شده است .در این دوران جنین به اندازه لازم رشد کرده است و بسیاری از اندام ها به اندازه لازم تکامل پیدا کرده اند.مادر دیگر نگران این است آیا زایمان موفقی در پیش دارد یا خیر.در سه ماهه آخر بارداری جنین از راه جریان خون و جفت با دریافت ماده ایی به نام پادتن  از برخی از بیماری ها مصون می ماند و در روزهای آخر که ده تا چهارده روز به زایمان مانده است سر جنین می چرخد و داخل لگن تمایل پیدا می کند و همین امر باعث راحتی مادر برای زایمان خواهد شد زیرا رحم دیگر به ریه فشار وارد نمی کند و تنفس  مارد راحت تر می شود .

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

برخی از اهداف سونوگرافی در این سه ماهه در مطلب زیر بیان شده است .

  1. بررسی رشد جنین
  2. تعیین موقعیت جفت
  3. بررسی وضعیت قرارگیری جنین و تعیین نوع زایمان (زایمان طبیعی یا سزارین)
  4. اتجام تست سلامت جنین (بیوفیزیکال) و بررسی نرمال بودن حجم آمنیوتیک.چنانچه در خصوص کم یا زیاد بودن مایع آمنیوتیک نگرانی وجود داشته باشد، متخصص با انجام سونوگرافی های منظم در طول ۳ ماه سوم وضعیت نوزاد را تحت نظر قرار می گیرد.

در صورتی که سونوگرافی های سه ماهه اول و دوم بارداری شامل تست غربالگری ۳ گانه (NTو تست های آزمایشگاهی) و سونوگرافی آنومالی اسکن طبیعی باشند معمولا ضرورت چندانی به انجام سونوگرافی در ۳ ماهه سوم احساس  نمی شود  و در صورتی که ماما یا متخصص زنان با انجام معاینات لازم پیشرفت حاملگی را طبیعی تشخیص بدهند معمولا بعد از ۳۰ هفتگی یک سونوگرافی برای تعیین وضعیت قرارگیری جنین،رشد جنین و وضعیت کلی آن درخواست می شود .

ولی اگر حاملگی های قبلی شما با مشکل مواجه بوده و یا اینکه شما مبتلا به دیابت و یا افزایش فشار خون باشید احتمالا در یک فواصل زمانی منظم در سرتاسر حاملگی انجام سونوگرافی برای شما درخواست می شود .

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اهواز

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 8 =

تماس سریع با دکتر جورابیان