دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی چهار بعدی
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی

با پیشرفت تکنولوژی در علم پزشکی روشهای تشخیص بیماری ها به همراه درمان آن دچار تغییر و تحول شده است. یکی از این تغییرات در سونوگرافی صورت گرفته است. جدیدترین نوع سونوگرافی برای تشخیص دقیق و تصاویری با وضوح بالا سونوگرافی چهار بعدی می باشد. این سونوگرافی به ویژه در دوران بارداری برای بررسی موقعیت جنین و روند رشد آن استفاده می شود.

کاربرد سونوگرافی چهاربعدی

برای نشان دادن حرکات دقیق جنین در رحم مادر از سونوگرافی چهار بعدی استفاده می شود. با استفاده از سونوگرافی چهاربعدی حرکات جنین در لحظه قابل مشاهده می باشد. تصاویری زیبا از خمیازه کشیدن یا لبخند زدن جنین در لحظه با این سونوگرافی قابل رویت می باشد.

نحوه انجام سونوگرافی چهار بعدی

برای انجام این نوع سونوگرافی از فرد خواسته می شود تا بر روی تخت دراز بکشد. ژل مخصوصی به روی شکم فرد مالیده می شود تا به انتقال امواج صوتی به مانیتور کمک کند. سونوگرافر وسیله ای به نام مبدل را روی شکم فرد به صورت چرخشی حرکت می دهد. امواج به مانیتور منتقل شده و به شکل تصاویری قابل رویت می باشد. در صورتی که جنین حرکت کرده یا ضربه ای به شکم مادر بزند امواج به مانیتور منعکس می شود.

زمان انجام سونوگرافی چهار بعدی

برای تشخیص زمان مناسب انجام سونوگرافی چهاربعدی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. به طور میانگین بر طبق نظر متخصصان و کارشناسان این سونوگرافی را می توان در هفته های نوزدهم تا سی ام بارداری انجام داد.

آیا سونوگرافی چهار بعدی برای جنین مضر می باشد؟

این روش از امواج صوتی استفاده می شود که خطری برای جنین و مادر ندارد و تاکنون شواهدی دال بر آن نیز گزارش نشده است. این سونوگرافی برای بررسی های دقیق روند رشد و موقعیت جنین بسیار مناسب می باشد.در صورت وجود اختلال در جنین مادر را پیش از زایمان مطلع می کند. این نوع سونوگرافی را نباید بیش از حد انجام داد زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان مدیر رادیولوژی و سونوگرافی اهواز

 

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

تماس سریع با دکتر جورابیان