دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی کبد چرب

سونوگرافی کبد چرب

سونوگرافی کبد چرب یکی از راه های تشخیصی برای بیماران مبتلا به کبد چرب است . کبد چرب یکی از بیماری های بدون علائم است که در بیشتر مواقع جز با انجام سونو گرافی قابل تشخیص نمی باشد.

کبد چرب چیست ؟

با مرور زمان ، تجمع چربی ها در کبد می تواند ایجاد التهاب و باند های فیبروز نماید که در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند باعث نارسایی های کبدی شود. کبد چرب ، رسوب چربی در کبد است که احتما ایجاد آن در افراد چاق ، افراد کم تحرک ، مبتلایان بـه دیابت ، مبتلایات به چربی خـون بـالا ،  شخصیت های پر استرس و مصرف کنندگان طولانی مدت غذاهای دارای مواد نگهدارنده همچون فست فـودها و نوشابه های گازدار ، بیشتر از سایر افراد جامعه است.

انواع کبد چرب

این بیماری به دو دسته تقسیم می شود . اگر عامل ایجاد کبد چرب در بدن بیمار مصرف الکل باشد ، به آن کبد چرب الکلی alcoholic fatiy liver گفته می شود و اگر عامل ایجاد آن الکل نباشد کبد چرب غیره الکلیNon alcoholic fatiy liver نامیده می شود.

سونوگرافی کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری های خاموش و بدون علائم است که در بیشتر موارد در طی آزمایشات و سونوگرافی به طور اتفاقی وجود آن در بدن بیمار تشخیص داده می شود. در موارد نادری بیماری که به پزشک مراجعه می کند از ضعف و بیحالی، خستگی دائمی و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شکایت می کند . مخصوصا در مواردی که این عارضه بطور سریع در بدن اتفاق افتاده باشد.

اقدامات تشخیصی

اگر چه در اکثر اوقات علائمی مبنی بر وجود بیماری کبد چرب در بیمار وجود ندارد ، ولی گاهی با بالا بودن میزان آنزیم های کبدی مانند ALT یا  SGPT و یا گاما گلو تأمین ترانس پیتیداز GGT ، با استفاده از سونوگرافی این بیماری تشخیص داده می شود. در سونوگرافی میزان اکو پارانشیم کبد افزایش می یابد و نیز در موارد شدید تر سایز کبد نیز افزایش پیدا می کند . همچنین به کمک سونوگرافی دقیقی می توان تشخیص داد که بیماری کبد چرب در کدام مرحله خفیف، متوسط و شدید قرار دارد و بیمار می تواند اقدام به درمان نماید. آمار نشان می دهد که در ۲۰% از افراد مبتلا به کبد چرب آنزیم های کبدی نرمال بوده و در موارد مشکوک با انجام سونوگرافی کبد چرب وجود این بیماری تشخیص داده شده است.

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

4 × یک =