دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی در ۳ ماهه اول بارداری
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سونوگرافی در ۳ ماهه اول بارداری

انجام سونوگرافی در 3 ماهه اول بارداری بسیار اهمیت دارد و با انجام آن سن بارداری مشخص می شود. در سه ماه نخست بارداری اندام های جنین شکل می گیرد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه های جدید و پیشرفته در سونوگرافی، طراحی دستگاه ها به گونه ای تغییر یافته است که با انجام سونوگرافی خطری برای جنین ایجاد نشود. به همین دلیل بهتر است مادران برای انجام سونوگرافی ترسی نداشته باشند.

برای سونوگرافی ۳ ماهه اول مشابه سونوگرافی لگن نیاز به مثانه پر با همان شرایط ذکر شده است.

هدف از سونوگرافی ۳ ماهه اول بارداری

در ادامه مهمترین اهداف سونوگرافی در 3 ماهه اول بارداری را بیان می کنیم:

  • تعیین سن حاملگی
  • تعیین وجود ساک حاملگی تعیین موقعیت ساک حاملگی (داخل یا خارج رحمی): در هفته چهارم یک ساک بارداری باید در رحم دیده شود که بین دو تا سه میلی‌متر است و به شکل لکه‌ای سیاه‌رنگ دیده می شود.
  • مشاهده ضربان قلب جنین: از هفته پنجم تا نهم به بعد قلب رویان تشکیل شده و شروع به تپیدن می‌کند و تا هفته سیزدهم ضربان قل جنین افزایش پیدا می کند .
  • بررسی از نظر وجود توده یا کیست های تخمدانی: به طور کلی تمامی موارد غیر طبیعی بررسی می شود.
  • بررسی از نظر احتمال وجود سقط جنین یا مرگ جنین
سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری

تعیین سن حاملگی

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره انجام سونوگرافی در 3 ماهه اول بارداری کسب کنید میتوانید صحبت های دکتر جورابیان را در صفحات اجتماعی اینستاگرام و کانال آپارات دنبال کنید.

به طور کلی سن حاملگی بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی تعیین می شود.به هین دلیل همیشه سعی کنید که تاریخ شروع قاعدگی را یادداشت کنید زیرا اهمیت زیادی در بررسی رشد جنین و بررسی مشکلات جنین دارد .

اگر خانم بارداری تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی را نداشته باشد بهترین و قابل اعتماد ترین راه تعیین دقیق سن جنین را دچار مشکل می کند که در این موارد دقیق ترین و صحیح ترین راه تعیین سن جنین بر اساس سونوگرافی ۳ ماهه اول است که در آن طول سری-دمی جنین به روش صحیح اندازه گیری شده باشد.

اندازه گیری سن جنین در این مدت از آن جهت اهمیت زیادی دارد که اگر در مراحل بعدی بارداری شک به عقب ماندگی رشد جنین داشته باشیم و تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی نامشخص باشد جهت تخمین سن واقعی جنین باید به اندازه گیری ۳ ماهه اول بارداری اعتماد کرد.

در مقالات دیگر اهداف دیگر سونوگرافی که توضیح داده شد بیان خواهد شد.

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در اهواز دکتر مرتضی جورابیان

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

تماس سریع با دکتر جورابیان