دکتر جورابیان / سونوگرافی / آیا پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطرناک است؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

آیا پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطرناک است؟

معمولا پیچیدن بند ناف جنین دور گردن تا زمان زایمان تشخیص داده نمی‌شود. بند ناف راه تغذیه نوزاد در رحم مادر است. بند نافی که از شکم نوزاد تا جفت ادامه دارد، شامل سه رگ خونی است و حدود 21 اینچ/ 54 سانتیمتر طول دارد. اکسیژن، خون و مواد مغذی از طریق بند ناف به جنین در حال رشد می رسد. در اواخر بارداری، بسیاری از زنان نگران پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و احتمال بروز مشکلاتی در حین زایمان یا حتی از دست دادن جنین هستند.

پیچیدن بند ناف جنین دور گردن

پیچیدن بند ناف جنین دور گردن

به ندرت گره خوردن بند ناف در دوران بارداری یا زایمان خطر از دست دادن جنین ایجاد می کنند. طبق برآوردها حدود 20 تا 30 درصد از تمام بارداری ها با مشکل پیچیدن بند ناف دور گردن جنین درگیر می شوند اما اکثر جنین ها به طور طبیعی می توانند این مشکل را طوری مدیریت کنند که خطر جانی پیش نیاید. پیچیدن بند ناف در 6 درصد از نوزادان در هفته 20 بارداری رخ می دهد و این عدد در هفته 42 به 29 درصد می رسد. از طرفی احتمال پیچیدن بند ناف دور گردن نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر است. نژاد و سن مادر بر شانس اتفاق افتادن این عارضه تاثیری ندارد.

ضرورت سونوگرافی در بارداری برای افراد باردار خصوصا در ماه های آخر که جنین بزرگ می شود، بسیار مهم است و مادر باید تحت نظر یک متخصص سونوگرافی باتجربه باشد تا زایمان راحتی را پشت سر بگذارد. دکتر مرتضی جورابیان متخصص سونوگرافی و رادیولوژی در اهواز هستند و به مادران باردار کمک می کنند به دقت سلامتی جنین را تحت نظر بگیرند

علت پیچیدن بند ناف جنین دور گردن چیست؟

حرکت جنین علت اصلی پیچیدن بند ناف دور گردن او است. سایر عواملی که ممکن است خطر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین را افزایش دهند عبارتند از:

  • بند ناف بسیار بلند
  • مایع آمنیوتیک اضافی
  • چند قلو بودن جنین ها
  • ضعیف بودن ساختار بند ناف

مایع آمنیوتیک اضافی امکان حرکت بیشتر جنین را فراهم می کند که می تواند منجر به گره خوردن بند ناف دور گردن شود.

بند ناف در بدو شکل گیری نطفه ایجاد می شود. گاهی اوقات مادران می پرسند که آیا می توانیم بند ناف جنین را در سونوگرافی ببینیم یا خیر که گاهی اوقات مشاهده آن امکان پذیر است. پس اگر دوست دارید بند ناف جنین را در سونوگرافی ببینید از سونوگرافیست خود بخواهید تا اگر امکانش هست به شما نشان دهد. دکتر مرتضی جورابیان با صبوری درخواست مادران باردار و نگران را در نظر می گیرند و مادران می توانند با خیال راحت و به دقت سلامتی جنین را به کمک دکتر، بررسی کنند.

از کجا بفهمیم بند ناف پیچیده 

پیچیدن بند ناف فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است که البته تشخیص آن بسیار دشوار بوده و نیاز به تجربه بالا سونوگرافیست دارد. چون این اتفاق رایجی است، معمولاً پزشکان در حین زایمان با چک کردن گردن نوزاد این اتفاق را بررسی می کنند.

هنوز راهی برای جلوگیری از پیچیدن بند ناف یا باز کردن آن از گردن جنین در رحم وجود ندارد. اما چون این اتفاق بسیار رایج هست، تمام پزشکان زنان و زایمان می دانند هنگام رخ دادن این اتفاق باید چه کار کنند تا خطری سلامتی جنین را تهدید نکند. پس به تجربه و تخصص پزشک خود اعتماد کنید تا با کمک راه های پیشنهادی، از خطرات ناشی از پیچیدن بند ناف دور گردن جنین جلوگیری شود.

تشخیص پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین در هفته ۳۷

شایع ترین علامت پیچیدن بند ناف، کاهش حرکت جنین پس از هفته 37 است. اگر این گره در حین زایمان رخ دهد، ضربان قلب جنین غیر طبیعی می شود و پزشک زایمان می تواند با دادن اکسیژن و مایعات به مادر، اکسیژن خون و ضربان قلب جنین را تنظیم کند.

خطر پیچیدن بند ناف

چه زمانی این اتفاق خطرناک است؟

اگر بند ناف دور گردن یا قسمت دیگری از بدن حلقه شود، جریان خون از طریق بند ناف ممکن است کاهش یابد و منجر به کاهش ضربان قلب جنین شود. اگر قبل از زایمان جریان خون به طور کامل قطع شود، احتمال مرگ جنین بالا می رود.

عوارض پیچ خوردن بند ناف

بیشتر اوقات پیچیدن بند ناف خطر جدی برای جنین ندارد اما ممکن است موجب بروز عوارض زیر شود:

  • گره خوردن بند ناف
  • تاخیر در رشد جنین
  • کاهش مقدار مایع آمنیوتیک
  • کاهش حرکت جنین
  • افزایش زمان بارداری
  • محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)
  • کم خونی
  • گردش خون پائین (هیپوولمی)
  • افزایش میزان اسیدیته خون
  • مرگ جنین

این اتفاق می تواند منجر به سندرم tCAN (بند ناف دور گردن) شود. علائم سندرم tCAN شبیه خفگی است و لکه های خونی در گردن، صورت و چشم نوزاد دیده می شود. از دیگر عوارض این سندرم خراشیدگی پوست روی گردن، تیرگی و بنفش شدن رنگ پوست صورت است.

سخن آخر

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین اتفاق رایجی است اگر هر سوالی در این رابطه یا نگرانی های دوران بارداری دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی صفحه تماس با ما با دکتر مرتضی جورابیان در ارتباط باشید. یا سوال خود را در کادر دیدگاه زیر ثبت کنید تا ما در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

تماس سریع با دکتر جورابیان