دکتر جورابیان / سونوگرافی / زمان مناسب سونوگرافی زنان
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

زمان مناسب سونوگرافی زنان

زمان مناسب سونوگرافی زنان

دکتر مرتضی جورابیان می گوید:برای بررسی بیماری های مربوط به زنان و مسائل بارداری از روش تصویربرداری سونوگرافی استفاده می شود. سونوگرافی از قسمتهای رحم، تخمدان ها و لگن عکس برداری می کند. تنها قسمت لوله های رحمی به دلیل باریکی و کوچکی لوله ها در حالت نرمال در سونوگرافی قابل مشاهده نیست. نقش لوله های رحمی  به دلیل انتقال تخمک ها به تخمدان بسیار مهم می باشد.

بیماری هایی که در سونوگرافی قابل تشخیص می باشد به شرح ذیل می باشد:

  1. توده های رحمی و فیبروم
  2. کیست های خوش خیم و بدخیم تخمدان
  3. غده های تخمدان
  4. عفونت های ناحیه لگن
  5. عفونت های دستگاه ادراری
زمان مناسب سونوگرافی زنان

زمان مناسب سونوگرافی زنان

سونوگرافی غالبا از ناحیه شکم انجام می شود. و در سایر موارد مانند تشخیص بیماری های مربوط به واژن از ناحیه داخلی واژن تصویر برداری صورت می گیرد.

برای تشخیص بیماری های سرطان هایی نظیر سرطان رحم و تخمدان از سونوگرافی استفاده کرد .در صورت تشخیص بیماری های سرطان دستگاه تناسلی که در مراحل اولیه سرطانی نیاز به معاینات بالینی و آزمایش تشخیص سرطان دهانه رحم به نام پاپ اسمیر می باشد. روش های تشخیص بیماری به وسیله سونوگرافی یا آزمایش های مربوطه با نظر پزشک متخصص انجام می شود.

کاربردهای سونوگرافی

  1. بررسی محل IUD

وسیله ای برای جلوگیری از بارداری در رحم زنان طی یک عمل جراحی در رحم زنان جا می گیرد، این وسیله IUD می باشد. این ابزار باعث افزایش خونریزی در زمان قاعدگی می شود و افراد را دچار کم خونی می کند افراد باید با مصرف آهن به صورت خوراکی باعث جبران کم خونی شوند. در مواردی که IUD از محل خود خارج می شود فرد را دچار مشکل می کند. گاهی این ابزار در داخل شکم دیده می شود .افراد باید به طور مداوم مراقب این موضوع باشند و به پزشک جهت کنترل آن مراجعه کنند.در زمانی که IUD در رحم از محل خود خارج شود برای بررسی محل دقیق این ابزار از سونوگرافی استفاده می شود.

  1. تعیین سن بارداری

مهم ترین کاربرد سونوگرافی تشخیص و تعیین سن جنین در دوران بارداری می باشد. بهترین زمان برای تعیین این موضوع 18 الی 20 هفته پس از آخرین زمان پریود می باشد.این روش برای بررسی سایر مشکلات مربوط به جنین نظیر بررسی عدم تکامل فرآیند رشد مغز، تعیین دوقلو و چند قلویی بودن جنین، تعیین وجود یا عدم وجود جنین در رحم مادر، انجام می شود.

  1. ارزیابی سقط جنین : سونوگرافی در موارد سقط جنین و بارداری در خارج از رحم و مرگ جنین استفاده می شود.
  2. ارزیابی مشکلات و اختلالات جنین

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =

تماس سریع با دکتر جورابیان