دکتر جورابیان / سونوگرافی / آخرین سونوگرافی بارداری
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

آخرین سونوگرافی بارداری

آخرین سونوگرافی بارداری

در زمان بارداری سونوگرافی های زیادی برای سلامت جنین، تعیین جنسیت نوزاد، ضربان قلب، غربالگری نقص های مادرزادی جنین، کنترل روند بارداری و … صورت می گیرد که این سونوگرافی ها به دو قسم تقسیم می شوند از جمله: سونوگرافی معمول و عادی و یا سونوگرافی تشخیصی و تکمیلی که در صورت تجویز متخصص زنان باید اعمال نمایند.

سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان در اهواز بهترین مرکز رادیولوژی و سونوگرافی می باشد که تمامی سونوگرافی ها را انجام می دهد. شماره های تلفن ۰۹۳۳۲۲۳۴۴۳۴-۳۳۳۶۲۸۰۲-۰۶۱ و راههای ارتباطی تلگرام و اینستاگرام پاسخگو هستند.

 

انواع سونوگرافی‌های معمول

 در سونوگرافی معمول به بررسی روند بارداری، نقص و اختلالات مادرزادی جنین در چند مرحله از مادران سونوگرافی خواسته می شود که این سونوگرافی ها در طول بارداری شامل:

ارزیابی ساک حاملگی: اولین سونوگرافی در دوران بارداری با هدف تشخیص و ارزیابی ساک حاملگی که به موقعیت احتمال حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار صورت می گیرد، انجام می شود. این سونوگرافی در ابتدای بارداری و اغلب 2 یا 3 هفته بعد از عقب افتادن سیکل قاعدگی رخ می دهد. متخصص زنان در این سونوگرافی، وضعیت شکل‌ گیری ساک حاملگی، جنین و همچنین وجود ضربان قلب آن را مورد بررسی قرار می دهد.

ر

سونوگرافی NT: سونوگرافی NT معمولاً در هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۳ بارداری وبا عنوان بخشی از غربالگری‌های سه ماهه ای اول بارداری اعمال می کنند. در سونوگرافی NT، میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن ارزیابی خواهد شد. این سونوگرافی به تشخیص اختلالات کروموزومی مثل سندرم داون و تریزومی ۱۸ کمک شایانی می نماید.

سونوگرافی آنومالی: معمولاً در سه ماهه ای دوم بارداری و بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ سونوگرافی آنومالی تجویز می‌ شود. این نوع سونوگرافی در یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشدی جنین کمک بسیاری می نماید . در این نوع سونوگرافی اجزای بدن جنین را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی در قلب، شکم، ستون فقرات، صورت و سایر بخش‌ها کنترل می نمایند. همچنین وضعیت جفت ، محل قرارگیری آن و بند ناف را مشاهده می نمایند. در سونوگرافی آنومالی امکان تعیین جنسیت جنین نیز وجود دارد.

آخرین سونوگرافی در بارداری:  این سونوگرافی بعد از هفته ای ۲۸ بارداری صورت می گیرد. طول استخوان‌های دور سر، ران ، دور شکم و وزن جنین را تعیین می کنند و آن را به نسبت وزن مناسب برای هفته ای بارداری می سنجند.

انواع سونوگرافی‌های تشخیصی و تکمیلی

ابتدا باید ذکر کرد که در سونوگرافی‌های معمول یا دیگر آزمایش‌های دوران بارداری، مواردی وجود دارد  که یک خانم باید به منظور بررسی بیشتری آن را اعمال نماید تا نسبت به نبود هر گونه مشکل اطمینان حاصل کند. برخی از این سونوگرافی ها عبارتند از:

سونوگرافی داپلر: در صورت وجود مشکلی در قلب یا جریان خون جنین ، سونوگرافی داپلر را تجویز می نمایند.  با اعمال این سونوگرافی توانایی بررسی جریان خون جنین مورد ارزیابی قرار می گیرد. این سونوگرافی به وجود چندقلویی،رشد غیر طبیعی جینین، بررسی عملکرد جفت، تولید آنتی‌ بادی Rh منفی در خون مادر، سابقه ای سقط جنین یا از دست دادن نوزاد در بدو تولد نیز در سونوگرافی داپلر دیده می شود.

اکوکاردیوگرافی قلب: چنانچه مشکل در قلب جنین وجود داشته باشد انجام اکوی قلب برای جنین را تجویز می نمایند این پروسه معمولا در سه ماهه ای دوم بارداری صورت می گیرد. در اکوی قلب، مشکلاتی مانند: وجود حفره در قلب و مشکل در شریان‌های خونی قابل تشخیص می باشد.

آزمایش پروفایل بیوفیزیکال: در اواخر بارداری این آزمایش ممکن است که تجویز شود تا از سلامت کلی جنین و حرکات طبیعی آن مطلع شوند. آزمایش پروفایل بیوفیزیکال معمولا زمانی داده می شود که مادران دارای سقط، فشار خون، بیماری دیابت، عدم رشد جنین در رحم یا زایمان دیررس صورت می گیرد که البته بنا به تجویز و درخواست متخصص زنان صورت می گیرد.

سونوگرافی سه‌ بعدی و چهاربعدی: در سونوگرافی سه ‌بعدی، مادر توانایی  داشتن یک تصویر سه ‌بعدی از جنین  را دارد و آن را مشاهده نماید. در نهایت  مادران عکسی از جنین را دریافت می نمایند و در سونوگرافی چهاربعدی، با کنار هم قرار دادن عکس‌ها یک فیلم از حرکات جنین در اختیار دارند. سونوگرافی سه‌ بعدی و چهاربعدی همچون سونوگرافی روتین ایمن  و بی خطر می باشد. این نوع سونوگرافی در نمایش دادن تمام جزئیات از زوایای مختلف کمک بسیاری  در تشخیص‌ها به پزشکان  و متخصصان زنان می نماید تا برای برنامه‌ ریزی‌های بعد از تولد تصمیم گیری کنند.

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

تماس سریع با دکتر جورابیان