دکتر جورابیان / سونوگرافی / آیا سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

آیا سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟

 آیا سونوگرافی ضرر دارد؟ سونوگرافی زمانی که توسط پزشک شما انجام شود برای مادر و جنین کاملا بی ضرر است. از آنجایی که اولتراسوند به جای اشعه از امواج صوتی استفاده می کند، از اشعه ایکس ایمن تر است. محققان بیش از 30 سال است که از سونوگرافی استفاده می کنند و هیچ عوارض خطرناکی در بارداری مرتبط با آن پیدا نکرده اند.

اگر بارداری سالم باشد، سونوگرافی برای رد کردن مشکلات خوب است. اما نمی تواند همه مشکلات مرتبط با سلامت جنین را پیدا کند. ممکن است نتواند برخی از نقایص مادرزادی را تشخیص دهد. گاهی اوقات، یک سونوگرافی معمول ممکن است نشان دهد که نقص مادرزادی وجود دارد در حالی که واقعاً وجود ندارد. آزمایش های غربالگری، سل فری، سونوگرافی nt و… می توانند موارد خطرناک گزارش شده در سونوگرافی را دقیق تر تائید یا رد کنند.

سونوگرافی در طول ۳۵ تا ۴۰ سال گذشته در دوران بارداری مورد استفاده قرار گرفته است و سابقه ایمنی بسیار خوبی دارد.

آیا سونوگرافی ضرر دارد

سونوگرافی چیست؟

بهتر است قبل از مطالعه بیشتر درباره این موضوع ابتدا بدانیم که سونوگرافی اساساً به چه کاری گفته می‌شود. به طور خلاصه، در این روش به وسیله امواج صوتی(فراصوت) و انعکاس آن ها، تصاویری از بافت های زیرجلدی بدن مثل ماهیچه‌ها، مفصل‌ها، تاندون‌ها و همچنین اندام های داخلی مانند کلیه و رحم و… تهیه می‌شود تا وضعیت آن ها یا ضایعات در آن مورد بررسی قرار گیرد. این روش در حاملگی نیز کاربردهای وسیعی دارد. حتی امروزه از سونوگرافی در بعضی درمان‌ها هم استفاده می‌شود.

زنان باردار باید بدانند که امواج سونوگرافی هیچ خطری برای جنین ندارند و تاثیر مخربی روی آن نمی‌گذارند. اندازه طول موج و فرکانس امواج سونوگرافی دوران بارداری بر مبنای دوره‌های مختلف بارداری مادر و نوع بررسی مورد نظر تعیین می‌شود.

در حین آزمایش سونوگرافی دوران بارداری اندکی گرما در محدوده تحت بررسی ایجاد می‌شود که به سرعت در بدن مادر و جنین جذب می شود. دمای تولید شده در سونوگرافی از یک درجه سانتی گراد کمتر است و این میزان گرما برای مادر و جنین کاملا بی‌خطر است. سونوگرافی انواع مختلف دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی دارد که روش اولیه تولید امواج صوتی در همه آن ها یکسان است واز این نظر تفاوتی در بی خطر بودن آن ایجاد نمی کند.

برای آشنایی با بهترین مرکز سونوگرافی در اهواز می توانید مقاله لینک شده را مطالعه بفرمائید.

نحوه انجام سونوگرافی

برای بررسی بهتر ایمنی و اینکه آیا سونوگرافی ضرر دارد یا خیر، باید با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. سونوگرافی امواج صوتی را در بدن ارسال می کند تا نگاهی اجمالی به بافت ها و اندام های جنین داشته باشد. این روش به ویژه برای کنترل رشد جنین مفید است و می توانند ناهنجاری ها را در رحم تشخیص دهند.

در طول این روش 15 تا 30 دقیقه‌ای، سونوگرافیست ژل را روی شکم مادر می‌گذارد، سپس از یک پراب مخصوص به نام مبدل استفاده می‌کند. این پراب امواج صوتی را منتشر می‌کند تا تصاویری از جنین روی صفحه نمایش ایجاد کند. امواج از ساختارهای مختلف بدن شما مانند بافت، استخوان و مایع منعکس می‌شوند تا تصویری را ایجاد کنند که سونوگرافیست بتواند آن را تفسیر کند.

آیا امواج سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟

با توجه به هر دو سازمان غذا و دارو (FDA) و کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، هیچ مدرکی مبنی بر آسیب سونوگرافی به جنین در حال رشد وجود ندارد. در این آزمایش از اشعه یا اشعه ایکس استفاده نمی شود. اشعه به طور کلی اشعه خطرات شناخته شده ای برای جنین دارد. بنابراین مادران باردار نباید تا جای ممکن در معرض آن قرار گیرند.

نگرانی اصلی این است که انرژی حاصل از امواج اولتراسوند در سونوهای سه بعدی و چهار بعدی، بافت‌های جنین در حال رشد را گرم می‌کند و این ممکن است به نحوی بر روی او تأثیر بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی برای جنین مضر است را مطالعه کنید.

عوارض جانبی احتمالی اولتراسوند

سونوگرافی به سه دلیل اصلی بر بافت‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد:

  • حرارت
  • کاویتاسیون
  • جریان آکوستیک

بنابراین اگر تحت نظر یک سونوگرافیست باتجربه سونوگرافی شوید، کنترل موارد بالا دقیقتر خواهد بود. بنابراین هیچ عوارض یا ضرری برای شما یا جنین پیش نخواهد آمد.

حرارت

پرتو سونار می تواند باعث گرم شدن بافت های اسکن شده شود. در طول بارداری طبیعی، افزایش دمای کل بدن تا 4.5 درجه فارنهایت (2.5 درجه سانتیگراد) بی خطر فرض می شود. تحقیقات نشان می دهد که افزایش دمای بافت تا 1.8 تا 2.7 درجه فارنهایت (1.0 تا 1.5 درجه سانتیگراد) ناشی از سونوگرافی نیز ایمن هستند.

درجه ای که دستگاه های اولتراسوند دما را در بافت ها افزایش می دهند به بافت هایی که اسکن می شوند بستگی دارد. استخوان بیشتر از بافت نرم گرم می شود و بافت نرم هم بیشتر از مایع گرم می شود. گرمایش همچنین به زمان قرار گرفتن در معرض امواج، شدت دستگاه، و ثابت نگه داشتن مبدل یا حرکت آن بستگی دارد.

سونوگرافی داپلر، که از امواج پیوسته به جای پالس استفاده می کند، باعث گرم شدن قابل توجهی می شود. به ویژه در مغز در حال رشد جنین تاثیر می گذارد.

آیا سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟

سونوگرافی هیچ ضرری برای سلامت انسان ندارد. این موضوع از نظر علمی در دنیا اثبات شده و جای هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد. سونوگرافی سال‌های زیادی است که به منظور تشخیص وضعیت بارداری، یا بررسی شرایط جنین و بسیاری موارد دیگر در حوزه تشخیص طبی، به کار می‌رود و اگر پزشک متخصص، سونوگرافی را به صورت صحیح و حرفه‌ای و براساس نکات علمی و فنی و تخصصی انجام دهد هیچ گونه خطری نخواهدداشت و یکی از ایمن‌ترین روش‌های تشخیص است.

چه تعداد سونوگرافی در بارداری بی ضرر است؟

بنابراین چه تعداد سونوگرافی در دوران بارداری بی خطر است؟ هیچ پاسخ دقیق وجود ندارد. اما علیرغم احتمال بسیار جزئی خطرات، اکثر پزشکان معتقد هستند که سونوگرافی های ضروری پزشکی جای نگرانی ندارد. اما این بدان معناست که شما باید از انجام هر گونه سونوگرافی غیرپزشکی، صرفنظر کنید.

چطور از بی ضرر بودن آزمایش سونوگرافی مطمئن شویم؟

نخست باید مطمئن شوید که آزمایش سونوگرافی توسط پزشک باتجربه و متخصص در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی خوب صورت می‌گیرد. پزشک باتجربه سونوگرافی را به وسیله امواج ضعیف و با سرعت بالا انجام می‌دهد. پزشکان متخصص می‌دانند که برای مثال نباید در هفته‌های اولیه بارداری عکسبرداری واژینال داپلر انجام شود. یا آزمایش سونوگرافی به صورت طولانی مدت نباید انجام شود.

جهت اطلاع از مزایای و قابلیت های دستگاههای سونوگرافی بهتر است که این کلیپ را مشاهده کنید.

بهترین انتخاب در زمان نیاز به سونوگرافی

اگر در شهر اهواز یا استان خوزستان زندگی می کنید و نیاز به انجام آزمایش سونوگرافی دارید لازم است با آگاهی کامل درباره این نوع آزمایش، بهترین مرکز و بهترین پزشک متخصص را انتخاب کنید. در این حوزه، مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان توانسته است با استفاده از متدهای جدید و استفاده از امکانات و سخت افزارهای بسیار مدرن همه انواع سونوگرافی های مورد نیاز جامعه علمی و پزشکی را با بالاترین کیفیت انجام دهد. بنابراین برای انجام آزمایش سونوگرافی در اهواز خیالتان از هر نظر راحت باشد.

تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 تماس حاصل نمائید .

سوالات متداول

چکیده مطلب

در مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دکتر مرتضی جورابیان، بهترین و بی‌خطرترین روش سونوگرافی مورد نیاز بر اساس نیازمندی‌ها و بررسی‌های دوران بارداری، یا بر مبنای شرایط بیماری افراد ارائه می‌شود. در این مطلب موضوع  آیا سونوگرافی ضرر دارد یا نه را بررسی کردیم. هیچ ارتباطی بین امواج اولتراسوند و نقص های مادرزادی، سرطان دوران کودکی یا مشکلات رشدی بعدی در زندگی یافت نشده است. یعنی در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن سونوگرافی برای جنین در دوران بارداری وجود ندارد. اما باید سونوگرافی را فقط با تجویز پزشک و تحت نظر یک فرد باتجربه انجام دهید. امیدواریم به پاسخ سوالتان رسیده باشید. علاقه مندان می توانند از طریق درج نظر در کادر دیدگاه زیر سوالات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارند.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =

تماس سریع با دکتر جورابیان