دکتر جورابیان / سونوگرافی / انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) و تشخیص آن
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) و تشخیص آن

انحراف ستون فقرات یا بدشکلی ستون فقرات معمولاً یک وضعیت بدون درد است که باعث انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می شود. این اغلب باعث چرخش ستون فقرات و قفسه سینه می شود که باعث عدم تقارن شانه ها، تنه و کمر می شود. اگرچه اکثر موارد ناهنجاری های ستون فقرات خفیف هستند، تغییر شکل های شدید اغلب می تواند ناتوان کننده باشد. شرایط خاصی می تواند به ایجاد ناهنجاری های ستون فقرات مانند فلج مغزی کمک کند، اما در بیشتر موارد علل ناشناخته هستند.

انحراف-ستون-فقرات

ابتدا باید گفت که در حالت عادی ستون فقرات همه اشخاص به سمت داخل و بیرون قرار گرفته است. زمانی که ستون فقرات دچار انحراف های غیر طبیعی و چرخش شود، باعث ایجاد قوس خواهد شد. ستون فقرات از پایین کمر به سمت داخل و از قسمت بالا به سمت بیرون تمایل دارد. یعنی به شکل S حرف انگلیسی دیده می شود. چنانچه ستون فقرات فردی دچار چرخش باشد، عارضه اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات در وی نمایان خواهد شد. این انحراف ممکن است در هر قسمتی از بدن دیده شود. مثلا ممکن است هم زمان در قسمت های توراسیک یا ستون فقرات سینه و یا در قسمت لومباز یا همان ستون فقرات کمری نیز رخ دهد.  انحراف ستون فقرات ممکن است در فردی خفیف و در دیگری شدید رخ دهد. چنانچه انحراف ستون فقرات متوسط و کمتر از 40 درجه صورت گیرد، نیاز به جراحی ندارد اما در انحراف ستون فقرات شدیدتر حتما باید به یک مرکز درمانی مراجعه شود و بعد از تشخیص درمان با جراحی را اعمال نماید در این مقاله ما بهترین مرکزسونوگرافی دکتر جورابیان در اهواز را که بهترین و پیشرفته ترین روش های درمانی برای توان بخشی بیماران مبتلا به اسکولیوز را معرفی می نماییم. سونوگرافی دکتر جورابیان در اهواز از روش های پیشرفته و همچنین معمول فیزیوتراپی برای درمان اسکولیوز به کار می گیرد و با دادن برخی از حرکات فیزیکی و توانبخشی و آموزش تمرینات اختصاصی در رفع این عارضه اقدام می نماید.

به منظور اطلاع از خدمات سونوگرافی دکتر جورابیان در اهواز با شماره تلفن داده شده تماس حاصل نمایید. تلفن سونوگرافی در اهواز ۰۹۳۳۲۲۳۴۴۳۴-۳۳۳۶۲۸۰۲-۰۶۱  یا با تلگرام و اینستاگرام در ارتباط باشید.

 

انواع اسکولیوز

سه نوع اصلی اسکولیوز عبارتند از: عملکردی، عصبی عضلانی و دژنراتیو.

  • اسکولیوز فانکشنال جایی است که ستون فقرات در حالت طبیعی قرار دارد، اما در نهایت یک انحنای غیرطبیعی شروع به ایجاد می‌کند که دلیل آن یکی دیگر از مواد غذایی در بدن بیمار است، مانند بلندتر بودن یک پا از پای دیگر.
  • اسکولیوز عصبی عضلانی معمولاً می تواند بسیار شدیدتر باشد زیرا این بیماری در بدو تولد وجود دارد. این نوع اسکولیوز به دلیل عدم شکل گیری صحیح استخوان های ستون فقرات یا عدم جداسازی صحیح از یکدیگر است. افرادی که با نقایص مادرزادی یا فلج مغزی متولد می شوند اغلب ممکن است به اسکولیوز عصبی عضلانی مبتلا شوند.
  • اسکولیوز دژنراتیو در بزرگسالان دیده می شود که در آن ضعیف شدن رباط های طبیعی و سایر بافت های نرم ستون فقرات می تواند منجر به انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات شود. اغلب اوقات این می تواند به شکایت بیمار از آرتریت مرتبط باشد. اسکولیوز ایدیوپاتیک با علت شناخته شده ای مرتبط نیست، اما شایع ترین نوع اسکولیوز در نوجوانان است. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این نوع اسکولیوز می شود، اما پیشنهاد می شود که ارثی است زیرا این اختلال در خانواده ها ایجاد می شود.

ستون فقرات یا اسکولیوز در چه کسانی بیشتر دیده میشود؟

زمانی که انحراف ستون فقرات در کودکان و نوجوانان ایجاد می شود، بصورت خودکار برطرف می شود. اسکولیوز ایدیوپاتیک یکی از شایع ترین نوع اسکولیوز می باشد که این عارضه اغلب در نوجوانان  یا در سنین بلوغ رخ می دهد. اگر اسکولیوز در زمان بعد از بلوغ ایجاد شود به آن اسکولیوز بزرگسالی گفته می شود. این نوع اسکولیوز به علت عدم درمان در دوران کودکی و نوجوانی رخ می دهد. علل انحراف ستون فقرات در بزرگسالی و انحراف ستون فقرات در کودکی کاملا گوناگون می باشد. اسکولیوز ممکن است که در دوران بارداری نیز رخ دهد. اما هیچ گونه ارتباطی به جنین ندارد و نوزاد در معرض اسکولیوز قرار نمی گیرد.

علل انحراف ستون فقرات

ستون فقرات در بزرگسالان نامعلوم می باشد اما علت بروز را می توان فرسایش تدریجی ستون فقرات و تغییرات ناشی از آن بدانیم. برخی از علل اسکولیوز عبارتند از:

  • اندازه پاها: زمانی که یکی از پاها از دیگری بلندتر باشد آن فرد به تدریج دچار انحراف ستون فقرات می شود.
  • اختلال و ناهنجاری عصبی و عضلانی
  • علل ژنتیک و وراثت
  • شکل گیری غیر طبیعی ستون فقرات از بدو تولد یا جنینی
  • علل بیرونی: از جمله گرفتن کیف در یک دست یا استفاده از کوله پشتی سنگین در یک طرف شانه

علائم انحراف ستون فقرات

  • انحراف ستون فقرات هیچ گونه درد و ناراحتی برای فرد به همراه ندارد و اما برخی از علائم در انحراف ستون فقرات موثر می باشد، از جمله:
  • گاهی ستون فقرات باعث ایجاد بر آمدگی دنده ای می شود و باعث چرخش قفسه سینه خواهد شد.
  • ممکن است که یک طرف از شانه یا لگن نسبت به دیگری بالاتر قرار گرفته باشد.
  • زمانی که یک طرف استخوان کتف بالاتر از کمر یا استخوان دیگر باشد. البته این عارضه همراه با مقداری به سمت بیرونی نیز متمایل قرار گرفته باشد.
  • اگر قسمت بالایی چرخش داشته باشد، باعث بلندتر شدن یک دست نسبت به دیگری می شود.

شایان ذکر است که انحراف ستون فقرات باعث کمر درد می شود و باعث ایجاد فشار بر روی بعضی از شاخه های عصبی و تمامی مهره ها خواهد شد. اگر فشار به شاخه های عصبی وارد شود، برخی از عوارض جانبی را به همراه می آورد، از جمله: بی حسی  و درد در پاها، احساس ضعف و… در نتیجه فرد به راحتی راه نمی رود و فشار به نخاع نیز وارد خواهد آمد.

تشخیص انحراف ستون فقرات با سونوگرافی در اهواز

با مراجعه به سونوگرافی دکتر جورابیان در اهواز ابتدا به بررسی علت انحراف ستون فقرات فرد اقدام می شود و سوابق و پرونده پزشکی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهند. بعد از پروسه رادیوگرافی با اشعه ایکس را برای بیمار تجویز می نمایند. این فرآیند به تشخیص ساختار ستون فقرات و میزان انحراف کمک شایانی می نماید. البته با اسکن  MRI و سی تی اسکن و تست های نوار عصب و عضله نیز در کمک به تشخیص انحراف ستون فقرات بسیارحائز اهمیت می باشد.

اگر مطمئن نیستید که شما یا فرزندتان ممکن است اسکولیوز داشته باشید، بهتر است برای ارزیابی به یک متخصص اسکولیوز مراجعه کنید. برای پزشکان اطفال و مدارس انجام معاینات روتین (تست خم به جلو آدام) برای اسکولیوز غیر معمول نیست. این آزمایش باعث می شود که فرد پیراهن خود را در بیاورد و انگشتان پا را لمس کند، که ستون فقرات را در معرض معاینه قرار می دهد تا او به راحتی بتواند هر گونه انحنای غیر طبیعی ستون فقرات را تشخیص دهد. اکثر این نمایش ها در کلاس پنجم یا ششم انجام می شود. آزمایش های بیشتر را می توان با گرفتن عکس اشعه ایکس از جلو و پهلو انجام داد تا دید واضح تری از انحنای ستون فقرات به دست آید. قد و وزن به طور معمول اندازه گیری می شود زیرا هرچه رشد بیمار بیشتر باشد، احتمال بدتر شدن اسکولیوز بیشتر می شود. توصیه می شود برای مقایسه نتایج ویزیت های قبلی خود معاینه بعدی را انجام دهید تا درک بهتری از سرعت انحنای ستون فقرات داشته باشید.

روش های درمان انحراف ستون فقرات

درمان اسکولیوز فردی است و مستقیماً بر اساس شدت انحنا و احتمال بدتر شدن ستون فقرات است. سه دسته اصلی بیشتر درمان های اسکولیوز شامل مشاهده، بریس بندی و جراحی است. مشاهده معمولا رایج ترین مسیر است. اگر پزشک استفاده از بریس را توصیه کند، این روش درمانی برای جلوگیری بیشتر از بدتر شدن انحنای ستون فقرات به جای بازگرداندن اسکولیوز به ستون فقرات کاملاً صاف طراحی شده است. جراحی شامل اتصال دو یا چند مهره در ستون فقرات با استخوان جدید با استفاده از میله‌های فلزی، پیچ‌ها یا سیم‌ها برای حفظ وضعیت صاف در حین بهبودی ستون فقرات است. اسکولیوز عصبی عضلانی معمولاً بیشترین نیاز را در درمان تهاجمی دارد و بسیاری از این بیماران ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

تماس سریع با دکتر جورابیان