دکتر جورابیان / رادیولوژی / انواع گرافی های روتین و تخصصی
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

انواع گرافی های روتین و تخصصی

رادیوگرافی چیست

یکی از روش ها برای تشخیص بیماری ها و مشکلات موجود  در  بیماران است که به وسیله اشعه xانجام می گیرد و اشعه x به اندام مورد نظر تابیده می شود و تصاویر از درون بدن گرفته می شود.روشی به نام فلوروسکوپی می تواند تصاویری  را از ارگان های محرک بدن تهیه کند .

در روشی که از باریم خوراکی استفاده می شود مسیر دستگاه گوارش با این ماده پوشیده می شود و نحوه کارکرد مری ،معده و آناتومی آنها در تصاویر دیده خواهد شد و رادیولوژیست می تواند آنها را تفسیر و بررسی کند .

برای اینکه برای این گونه تصویر برداری ها آماده شوید باید وسیله های فلزی را از بدن خود جدا کنید  رادیوگرافی نباید برای خانم های باردار انجام بگیرد  زیرا اشعه های ایکس ممکن است به جنین آسیب وارد کنند.مگر  در صورتی که پزشک این اجازه را به آنها داده باشد .

رادیوگرافی های روتین و تخصصی

رادیوگرافی

به طور خلاصه می توانیم انواع رادیوگرافی های روتین و تخصصی را در زیر توضیح دهیم.

  • رادیوگرافی از استخوان ها :با این رادیوگرافی می توان از هر استخوانی در بدن عکس برداری کرد و بسیاری از شکستگی ها ،و یا در رفتگی های مفاصل دیده خواهد شد .
  • رادیوگرافی از مجاری ادراری(IVP):این تصاویر از کلیه ها ،حالب و مثانه گرفته می شود و از مواد حاجب دارای ید استفاده می شود.
  • رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی :در این روش از باریم و یh محلول های ید دار استفاده می شود که باعث می شود دیواره روده به راحتی دیده شود .
  • رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی : Upper GIمی تواند از مری ، معده و بخش ابتدایی روده کوچک (دئودنوم) با اشعه ایکس تصاویری را تهیه کند .
  • عکس برداری قفسه سینه
  • رادیوگرافی (KUB):این تست برای بررسی دستگاه ادراری استفاده می شود .
  • رادیوگرافی لوبوساکرال :عکس برداری از قسمت های کمر و ستون مهره ها انجام می شود .
  • OPG

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 13 =

تماس سریع با دکتر جورابیان