دکتر جورابیان / سونوگرافی / بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری

بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری

در مقاله های قبلی در رابطه با سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری و سونوگرافی بررسی رشد جنین در ٣ ماهه سوم بارداری پرداختیم در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری برای شما عزیزان توضیحاتی را ارئه دهیم.

بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری برای افرادی که در هفته ۱۸ تا ۲۰ حاملگی موقعیت پایین داشته اند، باید مجددا در هفته های ۳۲ تا ۳۴ حاملگی بررسی شود. که آیا همچنان موقعیت پایین «جفت سرراهی» دارد یا نه. در این زمان اکثرا جفت ها به طرف بالا حرکت می کنند و از دهانه گردن رحم دور می شوند ولی تعداد اندکی نیاز به تکرار سونوگرافی دو هفته بعد دارند.

بررسی جفت در ٣ ماهه سوم بارداری

اگر همچنان موقعیت جفت پایین باشد باید یک سونوگرافی واژینال انجام شود تا مشخص شود چه مقدار به دهانه گردن رحم نزدیک است. جفتی که خیلی نزدیک به دهانه گردن رحم باشد «جفت سرراهی» نامیده می شود که در این موارد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد ولی این حالت خیلی شایع نیست. چون هر چند یک سوم از جفت ها در ابتدای حاملگی موقعیت پایین دارند ولی فقط تعداد اندکی از آنها در انتهای دوران بارداری همچنان در این موقعیت باقی می مانند.

 

جفت سر راهی چیست؟

یکی از مشکلات زایمان جفت سر راهی می باشد. به طور کلی جنین به وسیله بند ناف به جفت وصل می شود و در این حالت از مادر مواد غذایی دریافت می نماید. در حالت عادی و طبیعی جفت باید در نیمه بالای رحم قرار داشته باشد ، اما زمانی که جفت در قسمت پایین رحم قرار می گیرد، این امر باعث بسته شدن دهانه رحم که محل خارج شدن جنین هنگام زایمان طبیعی می باشد می شود. زمانی که این اتفاق برای محل قرار گیری جفت اتفاق افتد، به این حالت جفت سرراهی می گویند که امکان دارد به صورت نتقص و یا کامل باشد

 

عوامل موثر در افزایش احتمال جفت سرراهی

  • افرادی که قبلا زایمان سزارین انجام داده اند و یا جراحی رحمی داشته اند
  • افرادی که بارداری دوقلویی هستند و یا جفت بزرگ و یا غیر عادی دارند.
  • افراد بارداری که سن آن ها بالای ۳۵ سال می باشد
  • افرادی که سیگار می کشند و یا از مواد مخدر استفاده می نمایند
  • افرادی که بارداری های متعددی داشته اند

 

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان

مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + ده =

تماس سریع با دکتر جورابیان