دکتر جورابیان / دسته بندی نشده / نقش سونوگرافی در تشخیص بیماری های ناخن

نقش سونوگرافی در تشخیص بیماری های ناخن

آیا تشخیص بیماری های ناخن با سونوگرافی امکان دارد؟ لوازم آرایشی ناخن می تواند ابزاری برای کمک به درمان ناخن های شکننده، نرم، شیاردار یا آسیب دیده باشد. ولی در عین حال خود آن ها می توانند سبب مشکلاتی شوند. پولیش یا همان لاک ناخن می تواند خونریزی های خطی و تغییر رنگ ناخن ناشی از بیماری را بپوشاند. ولی می تواند منجر به تحلیل رفتن ناخن های طبیعی شود.
اگرچه میلیون ها زن به سالن های زیبایی ناخن مراجعه و کارهای زیبایی ناخن را بدون هیچگونه عارضه جانبی یا مشکلی انجام می دهند. ولی مشکلات بالقوه قابل توجهی وجود دارد که باید به موقع تشخیص و درمان شوند.

بیماری های ناخن و ناخن مصنوعی

پولیش یا همان لاک ناخن علاوه بر زیبایی های که روی ناخن دارد و همچنین می تواند زیبایی ناخن را دو چندان کند. در مقابل ممکن است منجر به بروز بیماری هایی در ناخن می شود. همچنین به نقش سونوگرافی در این عوارض اشاره خواهد شد.

برای دنبال کردن صحبت های دکتر مرتضی جورابیان، متخصص سونوگرافی و رادیولوژی؛ وارد صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات شوید.

التهاب پوستی تماسی آلرژیک

التهاب پوستی تماسی آلرژیک که بصورت خارش موضعی ناخن یا خارش در جاهای دیگری مثل صورت و گردن می تواند خودش را نشان دهد. علت خارش گردن و صورت، تبخیر ماده حلال لاک ناخن است که طی 24-36 ساعت رخ می دهد.

در این حالت به دلیل روند التهابی پوست، افزایش ضخامت و تجمع مایع اطراف ناخن ها در سونوگرافی قابل مشاهده می باشد. در صورت وجود علائم بالینی نظیر خارش می توان بروز التهاب پوستی تماسی آلرژیک را پیش بینی کرد.

تغییر رنگ ناخن ها

تغییر ناخن ها به رنگ زرد که می تواند به دلیل عفونت قارچی باشد، که در اثر مصرف طولانی مدت از لاک های ناخنی ایجاد می شود.

در این حالت چون تغییر رنگ زرد ناخن ها بسیار مهم است با انجام سونوگرافی می توان اطمینان حاصل کرد که علت اصلی این تغییر در ناخن ها کدام یک از موارد گفته شده می باشد.

التهاب پوستی تماسی تحریکی

التهاب پوستی تماسی تحریکی در اثر جداشدن صفحه ناخن از بستر و در اطراف نشان داده می شود. در صورت وجود درد در اطراف ناخن با انجام سونوگرافی بررسی ناخن و احتمال وجود علائم جدا شدن صفحه ناخن می توان علت بروز این عارضه را تشخیص داد.

تجمعات کراتین برروی ناخن ها

تجمعات کراتین برروی ناخن ها با موجدار شدن سطح ناخن خودش را نشان می دهد. با انجام سونوگرافی، سطح موجدار ناخن ها و هر گونه رسوب برروی سطح ناخن تشخیص داده می شود. با توجه به اینکه صفحه ناخن دولایه است، در صورت موجدار شدن صفحه داخلی، با کمک سونوگرافی می توان این علامت را قبل از اینکه در معاینه فیزیکی قابل رویت شود تشخیص داد.

شایع ترین حساسیت های استفاده از لوازم آرایشی ناخن

شایع ترین آلرژن در لوازم آرایش ناخن (اکریلات) است، که در تمامی تقویت کننده های ناخنی وجود دارد. واکنش تماسی آلرژیک نسبت به اکریلات ها ممکن است در جایی که با پوست تماس پیدا می کند منجر به خارش یا سوزش در اطراف ناخن ها شود. بنابراین باید دقت زیادی شود تا از تماس ناخواسته این مواد با پوست جلوگیری شود.

این مواد هم می توانند باعث التهاب پوستی تماسی آلرژیک شود که بیشتر در اطراف ناخن رخ می دهد. از علائم آن خارش ، قرمزی، پوسته پوسته شدن در اطراف ناخن ها و تحلیل رفتن ناخن هاست.

در این حالت بدلیل روند التهابی پوست، افزایش ضخامت و تجمع مایع اطراف ناخن ها کاملا در سونوگرافی دیده می شود. در صورت وجود علائم بالینی نظیر خارش و قرمزی می توان بروز التهاب پوستی و تماسی آلرژیک را پیش بینی کرد.

انواع متعددی از پاک کننده ها در مراقبت ناخنی استفاده می شوند، پاک کردن پولیش ناخن و ناخن های ژلی نیازمند استفاده از یک حلال (استون) است. چرا که کمترین خطر را نسبت به سایر محصولات دارد. استفاده زیاد از این حلال های پاک کننده باعث خشک شدن صفحه ناخن ها و شیار شیار شدن ناخن و کدر شدن ناخن ها می شود. استفاده بیش از حد ازاین پاک کننده ها ممکن است منجر به التهاب پوستی تماسی تحریکی در پوست اطراف ناخن شود. پس باید در استفاده از آن ها احتیاط کرد.

با انجام سونوگرافی تغییرات ناشی از التهاب پوستی تماسی آلرژیک به ویژه موج دار شدن صفحه ناخن ها قبل از اینکه با معاینه قابل رویت شود کاملا تشخیص داده می شود.

مشکلات مربوط به زیباسازی ناخن

مشکلات مربوط به زیبا سازی ناخن

مرحله واقعی مراقبت و تقویت ظاهر ناخن نیازمند استفاده از تجهیزات متعدد و انجام یکسری اقدامات پشت سر هم است. مشکلات بالقوه مرتبط با مراقبت ناخن می تواند در سالن های حرفه ای و همچنین در منزل (آنهایی که خودشان کار مانیکور ناخن را انجام می دهند) انجام شود.

آسیب فیزیکی به ناخن

برخی از تجهیزات و اقدامات انجام شده می تواند باعث ضعیف شدن صفحه ناخن و آسیب به بافت ظریف اطراف ناخن شود که درد اطراف ناخن و تحلیل ناخن را به همراه دارد. همچنین اگر تمیز کردن به شکل مناسبی انجام نشود منجر به گسترش عفونت می شود. اقدامات انجام شده گاهی می تواند باعث شکسته شدن سد پوستی و انتشار عفونت شود. این عارضه درد حاد اطراف ناخن و آبسه زیر ناخنی را به همراه دارد. با انجام سونوگرافی علائم اولیه عفونت و آبسه های کوچک زیر ناخنی قبل از اینکه علائم قابل مشاهده ای را در معاینه داشته باشد توسط این آزمایش تشخیص داده می شود.

در اثر ضربه به ناخن های مصنوعی آسیبی رخ می دهد که به بستر ناخن ها آسیب وارد می کند. بستر ناخن ها همان بافت نرم زیر سطح ناخن ها می باشد که با انجام معاینه چشمی قابل مشاهده نمی باشد. ولی با انجام سونوگرافی می توان هر گونه آسیب به بستر ناخنی را کاملا تشخیص داد.

اقداماتی که جهت آماده سازی ناخن برای قرار دادن پوشش انجام می شود می تواند باعث آسیب رسیدن، نازک و ضعیف شدن صفحه ناخنی شوند. سطح صفحه ناخنی غالبا برای آماده سازی قرار گرفتن پوشش ناخنی سوهان کاری یا براق می شود، که گزارش شده چسبندگی و طول پوشش ناخن را طولانی می کند.

لکه سفید روی ناخن

هرچند که صفحه ناخن یک سطح مرده است و پر کردن لبه ی ناخن به منظور صاف کردن و شکل دادن نوک ناخن کاملا بی خطر است. ولی در عمل دیده شده که سوهان کردن و یا حتی براق کردن سطح صفحه ناخن باعث نازک شدن و ضعیف شدن آن می شود. براق کردن یا سوهان کاری کردن سطح خارجی ناخن منجر به خشک شدن ناخن و نفوذ بیشتر مواد حلال می شود. این موضوع می تواند باعث خشک شدن بیشتر ناخن شود. گاهی در اثر این دستکاری ها نقاط سفید رنگ (Lcukonychia) در سطح ناخن ها ایجاد می شود. رسوب ذرات سفید رنگ در سطح داخلی ناخن که با معاینه چشمی قابل رویت نیست را می توان بیماری های ناخن با سونوگرافی در مراحل اولیه تشخیص داد.

پیر شدن ناخن

شایع ترین علت ناخن های سست (Onychorrhexis) روند پیری آن ها است ولی عوامل دیگری هم دخیل هستند. در عمل قوی ترین عامل همراه Onychoschizia (لایه لایه شدن دیستال) شست و شوی بیش از حد دستها ست. یکنواختی سطح ناخن بستگی به یکسری عوامل داخلی و خارجی دارد.

مصرف داروهایی از جمله آکوتان، کمبود ویتامین، کم خونی، سوء تغذیه، بیماری های مزمن، جریان خون ضعیف، کم کاری تیروئید، بیماری های التهابی ناخن شامل صدف می شوند.

تماس بیش از حد با آب (مرطوب کردن و خشک کردن مکرر تماس مواد شوینده، حلال ها، براق کردن یا سوهان کاری بیش از حد سطح ناخن) همچنین مشاغلی که منجر به ضعیف شدن پوشش یا پارگی در نوک انگشتان می شود. با انجام سونوگرافی خطوط طولی بر روی ناخن ها دیده می شود و می توان بیماری های ناخن را به کمک آن تشخیص داد.