دکتر جورابیان / سونوگرافی / تشخیص جفت سرراهی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

تشخیص جفت سرراهی

تشخیص جفت سرراهی

جفت سرراهی وضعیتی غیرطبیعی در مادران است که در حدود 5٪ از حاملگی رخ می دهد. این بدان معنی است که به جای اینکه جفت در رحم قرار گرفته باشد. بصورت  جزئی یا به طور کامل در طول  دیواره رحم یا داخل لوله فالوپ قرار گرفته است و آن قسمت را می پوشاند. که می تواند باعث جلوگیری از رفتن جنین  به واژن مادر در طی زایمان می شود. اگر تشخیص جفت سرراهی در مادری باشد، آن مادر باید بسیار جدی و محتاط باشد.  اگر در 18-20 هفته تشخیص قطعی جفت سرراهی در مادری دیده شود، هنوز خیلی زود است که بررسی شود. در سه ماهه سوم (تا حدود 36 هفته) در انتهای رحم، نوزاد بیشتر در حال رشد است و در حال وسعت گرفتن است و جفت آن با اندازه او افزایش می یابد. جفت بسوی بالا می رود. اما در دیواره رحم به حالت تعلیق درآمده است. فقط در 5٪ موارد جفت با رحم حرکت نمی کند. انجام یک اسکن اولتراسوند در اواخر سه ماهه سوم، به مادران و نوزاداشان  یک تصویر بهتر از آنچه در واقع در رحم اتفاق می افتد، را نشان می دهد.

تشخیص جفت سرراهی
تشخیص جفت سرراهی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تشخیص جفت سرراهی به شما پیشنهاد می کنیم از صحبتهای دکتر جورابیان در صفحه اینستاگرام و کانال آپارات استفاده کنید.

جفت سرراهی در چه مادرانی ظاهر می شود

در حالی که علت جفت اغلب ناشناخته  و نامعلوم است، اما در اولین بارداری بیشتر شاهد تشخیص جفت سرراهی هستیم. جفت می تواند در حاملگی های متعدد مادر رخ دهد، زیرا سطح رحم بزرگتر از جفت است. این عارضه به علت زخم بر روی رحم، که ممکن است از زایمان سزارین قبلی صورت گرفته باشد، ایجاد شود. اخیر تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که مادرانی که بصورتIVF  استفاده می کنند، می توانند در معرض خطر جفت سرراهی باشند. لقاح تخمک نیز، به جای قرار گرفتن آن در وسط رحم به سمت بالا یا کمی بیشتراز آن می رود. تخمک معمولا به دلیل رطوبت رحم بالا می رود.  با توجه به اینکه تعداد زایمان بصورت سزارین و روش های IVF در حال افزایش است، ممکن است منجر به افزایش موارد جفت سرراهی شود. در مواردی که مشکلات دیگری یافت نمی شود که ممکن است خطر جفت سرراهی یا جفت مرده را افزایش دهد که عبارتند از:

  • اگر مادر جفت بزرگ یا غیر طبیعی داشته باشد، مثل دوقلوها یا چند قلوها
  • اگر مادر سزارین قبلی یا جراحی در رحم داشته باشد.
  • اگر مادر سیگار می کشد یا از مواد مخدر کوکائین استفاده می نماید.
  • اگر مادر بیش از 35 سال سن داشته باشد.
  • اگر مادر حاملگی های قبلی داشته باشد.

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 10 =

تماس سریع با دکتر جورابیان