دکتر جورابیان / سونوگرافی / تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی به دقت بالایی نیاز دارد. حاملگی پوچ وقتی رخ می دهد که تخم لقاح یافته (از ترکیب اسپرم و تخمک) در حفره رحم جایگزین می شود، ولی در داخل آن جنین ایجاد نمی شود. نام دیگر آن حاملگی بدون جنین است و در واقع یکی از علل سقط در مراحل اولیه بارداری است. گاهی این سقط آن قدر زود رخ می دهد که حتی خانم باردار هنوز نمی داند که حامله است.

به طور کلی در هفته ۷-۶ حاملگی در سونوگرافی باید وجود ساک حاملگی و جنین دارای ضربان قلب مشخص شود. در تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی، ساک حاملگی در محل مناسب در داخل حفره رحم دیده می شود ولی جنین در آن ایجاد نشده است و لذا متخصص رادیولوژی فقط وجود ساک حاملگی را گزارش می کند.

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

برای اینکه اطلاعات خود را درباره حاملگی پوچ یا کاذب بالا ببرید پیشنهاد می کنیم صحبت های دکتر جورابیان درباره تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی را در صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دنبال کنید.

علائم حاملگی پوچ

با یک حاملگی پوچ شما ممکن است علائم حاملگی را تجربه کنید یعنی ممکن است تست بارداری شما مثبت شود یا عقب افتادگی زمان قاعدگی را داشته باشید. بعد از آن ممکن است علائم سقط ظاهر شوند، شامل:

  • دردهای شکمی
  • لکه بینی یا خونریزی
  • وقوع یک خونریزی قاعدگی که حجم بالاتری از حالت معمول دارد.

در تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی، به دلیل اینکه تولید هورمون جفتی برای مدت کوتاهی ادامه پیدا می کند لذا ممکن است سطح حاملگی شما (HCG) افزایش پیدا کند، حتی با وجود آنکه جنین وجود ندارد. به همین دلیل برای تشخیص صحیح حاملگی پوچ انجام سونوگرافی الزامی است و سونوگرافی ثابت می کند که با وجود یک ساک حاملگی با اندازه نسبتا بزرگ در داخل حفره رحم ولی جنین وجود ندارد.

حاملگی کاذب

یکی از جالب ترین مسائلی که گاهی برخی از زنان در سنین باروری و حتی نزدیک به دوران یائسگی با آن روبه رو می شوند حاملگی کاذب است. در این حالت فرد فکر می کند حامله است در حالی که در عمل چنین موضوعی صحت ندارد. به ویژه خانم های نازا برخی اوقات به سبب فشار های روانی فراوان ناشی از بچه دار نشدن اسیر مساله آبستنی کاذب می شوند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر مرتضی جورابیان مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =

تماس سریع با دکتر جورابیان