دکتر جورابیان / سونوگرافی / تفاوت سونوگرافی سه بعدی با چهاربعدی
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تفاوت سونوگرافی سه بعدی با چهاربعدی

تفاوت سونوگرافی سه بعدی با چهاربعدی

دلیل تجویز پزشک سونوگرافی سه بعدی یا سونوگرافی چهار بعدی برای زن حامله چیست؟ کدام سونوگرافی برای جنین خطرناک می باشد و ممکن است که به جنین آسیب برساند؟ آیا سونوگرافی سه بعدی یا سونوگرافی چهاربعدی دارای عوارض جانبی برای جنین یا مادر به همراه دارد؟ روش های مختلفی وجود دارد که در دوران بارداری برای مشاهده ی جنین ایجاد می کند، اما به راستی تفاوت سونوگرافی سه بعدی با چهار بعدی در چیست؟

تفاوت سونوگرافی سه بعدی با چهاربعدی

سونوگرافی چیست؟

اسکن سونوگرافی یک ابزار مهم بالینی در ارائه تصاویر آناتومی جنین می باشد. در سونوگرافی از امواج صوتی فرکانس بالا برای تولید تصاویر صورت می گیرد.

در این روش از یک مبدل یا پروب که امواج اولتراسوند را منتشر می کند، استفاده می شود. قبل از قرار دادن آن در سطح شکم ابتدا از ژل استفاده می کنند تا امواج را به خوبی انتقال دهد.

متذکر می شویم که مادران در دوران بارداری حداقل یک بار سونوگرافی را تجربه خواهند نمود.

همانطور که تکنولوژی های جدیدتر تصویربرداری در فراصوت به طور گسترده ای در دسترس قرار می گیرند، ممکن است سونوگرافی های مختلفی مانند سونوگرافی های دوبعدی ، سه بعدی و چهار بعدی برای مادری تجویز شود.

انواع سونوگرافی در دوران بارداری

انواع مختلفی از اولتراسوند در دوران بارداری وجود دارد. همه اولتراسوند ها برای ایجاد یک تصویر از امواج صوتی استفاده می کنند. در گذشته اغلب از سونوگرافی دو بعدی استفاده می شد. اما در سال های اخیر، تصاویر سه بعدی  یا 3D، و در حال حاضر تصاویر چهار بعدی یا 4D، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از تفاوت های عمده در سونوگرافی سه بعدی با سونوگرافی چهار بعدی در این است که سونوگرافی چهار بعدی حرکات را در کنار جنین به والدین نشان می دهد در حالی که در سونوگرافی سه بعدی فقط محل و رشد جنین را نشان می دهد.

گفته می شود که  اغلب اوقات بیمه هزینه این نوع سونوگرافی ها را پوشش نمی دهد. هزینه سونوگرفی با توجه به تعرفه مشخص شده از سوی  نظام سلامت ، وزرات بهداشت و درمان مشخص می شود.

در سونوگرافی دو بعدی برای دیدن دقیق ارگان های داخلی جنین مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش برای بررسی و تشخیص نقص های قلبی، مسائل مربوط به کلیه ها و دیگر مسائل مربوط به جنین بسیار مفید می باشد.

در سونوگرافی سه بعدی برای نشان دادن تصاویر بیرونی جنین بسیار حائز اهمیت می باشد و درتشخیص مسائل مانند لب شکافی و… بسیار کاربرد دارد. اما در سونوگرافی چهار بعدی تصاویر را به فیلم تبدیل می کند. بدین معنا که هیچ گونه عارضه ای در این نوع سونوگرافی بر پزشک پنهان نخواهد ماند.

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی

هر یک از این انواع اولتراسوند دارای مزایا و عوارضی می باشد که  بسیاری از خانواده ها تصاویر 3D (سه بعدی را بیشتر از دو بعدی )  را ترجیح می دهند، زیرا تصاویر بیشتر شبیه به یک جنین واقعی در عالم زندگانی می باشد. اما در سونوگرافی چهار بعدی حرکات جنین نیز ضبط خواهد شد.

علل انجام سونوگرافی در دوران بارداری

  • بررسی چگونگی رشد جنین
  • تعیین سن و هفته ای جنین
  • مشاهده ای دست و پای جنین
  • وجود هر گونه مشکل در رحم، تخمدان یا جفت
  • چندگانه بودن جنین
  • رشد و تکامل مغز جنین
  • داشتن هر گونه مشکل
  • بررسی تنظیم ضربان قلب جنین
  • موقعیت جنین در رحم
  • بررسی سطح مایع آمنیوتیک مادران
  • داشتن هرگونه علائم سندرم داون

چکیده مطلب

سونوگرافی سه بعدی نسبت به دو بعدی بهتر می باشد، اما زمانی که پزشک سونوگرافی چهار بعدی را تجویز می کند برای بررسی دقیق ترین جزئیات  جنین در رحم تجویز نموده تا آن را بررسی کند.

تشخیص بسیاری از سونوگرافی های دوران بارداری امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 تماس حاصل نمائید .

برخی از خدمات سونوگرافی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

تماس سریع با دکتر جورابیان