دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی ترانس رکتال
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال، شاخه ای از علم سونوگرافی است که از امواج صوتی در بررسی غده پروستات استفاده می شود. در موارد زیادی مشاهده شده است که با افزایش سن در مردان، به مرور مشکلات دفع ادرار ایجاد می شود که این مساله باعث می شود نتوانند مثانه خود را به طور کامل تخلیه کرده و مجبور می شوند شب ها چند بار برای دفع ادار از خواب بیدار شوند. ما در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی سونوگرافی ترانس رکتال بپردازیم و مزایا و عوارض آن را بیان کنیم؛ پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

دکتر مرتضی جورابیان درباره اهمیت و نحوه انجام انواع سونوگرافی ها و رادیولوژی ها در شبکه های اجتماعی خود اطلاعات مفیدی به اشتراک می گذارند. برای دیدن این توضیحات می توانید از صفحه اینستاگرام و کانال آپارات دکتر دیدن کنید.

غده پروستات چیست؟

پروستات یک اندام مردانه به اندازه یک گردو می باشد که محل قرار گیری آن در بدن، در پایین شکم و در قسمت خروجی مثانه می باشد. این عضو رشد دو مرحله ای داشته و بزرگ شدن آن هم در سن بلوغ و هم در سنین بعد از ۳۵ اتفاق می افتد. با اینکه هنوز دلیل بزرگ شدن پروستات با افزایش سن در مردان، مشخص نیست ولی رشد غیر طبیعی آن می تواند باعث گرفتگی گردن مثانه و اختلال در دفع ادار شود. بنابراین برای بررسی اندازه پروستات آقایان باید بعد از 40 سالگی به طور روتین با سونوگرافی ترانس رکتال پروستات خود را چکاپ کنند.

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

رشد زیاد ولی خوش خیم غده پروستات معمولا خود را با علائمی مانند کم شدن پرش ادرار، قطع و وصل شدن ادرار، تکرر ادرار و کم شدن مقدار ادرار نشان می دهد. از آنجایی که سیستم بدنی افراد مختلف باهم یکسان نیست، بزرگی پروستات ممکن است که در افراد علائم مختلفی داشته باشد. معمولا رشد خوش خیم پروستات در مردان بالای ۴۰ سال مشاهده می شود که با انجام سونوگرافی ترانس رکتال این مورد بررسی می شود.

روش های تشخیص بزرگی پروستات

در افرادی که با مشاهده علائم اولیه بیماری، به پزشک متخصص مراجعه می نمایند، پزشک برای تشخیص سونوگرافی ترانس رکتال را تجویز می نماید و در مراحل بعدی آزمایش های تکمیلی مانند اندازه گیری و آزمایش PSA خون، اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه استفاده می شود.

سونوگرافی ترانس رکتال

بزرگی غده پروستات مساله ای است که در صورت تشخیص به موقع آن می تواند درمان شده و از عوارض بعدی روحی و جسمی آن جلوگیری شود.

سونوگرافی ترانس رکتال قطعی ترین روش تشخیصی برای بررسی بافت پروستات و سرطان های احتمالی آن می باشد. برای اندازه گیری ابعاد پروستات، پروب سونوگرافی وارد مقعد می شود و با کمک آن می توان اندازه واقعی، طبیعت غده و شکل آن را بررسی نمود.

پروب سونوگرافی ترانس رکتال به اندازه انگشت دست می باشد که در حین انجام سونوگرافی بیمار درد یا ناراحتی حس نخواهد کرد.

فرآیند انجام سونوگرافی ترانس رکتال به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا لازم است تا بیمار گان مخصوصی را بپوشد.
  • بعد از آن لازم است تا فرد به پهلو به دراز کشیده به گونه ای که پاها به سمت داخل شکم جمع شده باشد.
  • در این مرحله لازم است تا روکشی برروی مبدل سونوگرافی قرار داده شود تا بتوان آن را وارد مقعد کرد و سونوگرافی ترانس رکتال انجام داد.
  • به منظور انجام تصویر برداری لازم است تا مبدل در جهت های مختلفی حرکت داده شود تا بتوان از کلیه بخش ها تصویر برداری را انجام داد.
  • در بعضی از مواقع ممکن است پزشک بخواهد تا جریان خون در آن ناحیه را نیز بررسی کند که به لازم به استفاده از مبدل سونوگرافی داپلر می باشد.
  • در انتها زمانی که پزشک کار خود را تمام کرد مبدل از ناحیه مقعد می بایست خارج شود.

زمانی که انجام سونوگرافی ترانس رکتال به اتمام رسید افراد ممکن است کمی احساس درد یا ناراحتی را به دلیل قرارگیری در یک وضعیت داشته باشند که به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی در مدت زمان کمی این سونوگرافی انجام داده می شود. با توجه به تمامی موارد گفته شده لازم است تا به یک سونوگرافی خوب در اهواز یا محل زندگی خود مراجعه کنید.

آمادگی های لازم برای انجام سونوگرافی ترانس رکتال

به منظور انجام سونوگرافی ترانس رکتال لازم است تا اقداماتی انجام داده شود که در ادامه به طور کامل در مورد هر یک از آن ها صحبت خواهیم کرد:

  • در بعضی از مواقع ممکن است داروهای ضد انعقاد خون (آسپرین) مصرف ان به مدت یک هفته قبل از سونوگرافی قطع شود.
  • به منظور انجام وسونوگرافی لازم نیست تا غذا یا مایعاتی مصرف نشود.
  • در صورت داشتن هر نوع آلرژی یا حساسیت به مصرف دارو پزشک خود را در جریان موضوع قرار دهید.
  • ممکن است در صورت داشتن استرس و اضطراب نیاز به مصرف داروهای مسکن با بی حسی قبل از انجام سونوگرافی باشد.
  • در بعضی از مواقع ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا مقعد و رکتوم را تمیز کنید.

عوارض ناشی از سونوگرافی رکتال

انجام سونوگرافی ترانس رکتال همانند هر روش تشخیصی دیگری می تواند عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشد ولی ذکر این نکته بسایر حائز اهمیت می باشد که به طور معمول زمانی که سونوگرافی همراه با بیوپسی پروستان همراه باشد عوارض دار. از جمله عوارض رایج بعد از انجام سونوگرافی به شرح زیر می باشد:

  • خونریزی بعد از سونوگرافی که کاملا طبیعی است و در صورت مشاهده آن هیچ نگران نشوید.
  • ایجاد درد در محلی که بیوپسی برروی آن انجام شده است.
  • مشاهده خون در ادرار یا مدفوع
  • متورم شدن پروستات

سوالات متداول

کلام آخر

ما در این نوشتار به طور کامل در مورد سونوگرافی ترانس رکتال صحبت کردیم همانطور که خوانید این نوع سونوگرافی به منظور تشخیص ناهنجاری های مقعد و پروستات انجام داده می شود که برای فرد هیچ نوع خطری را به همراه نخواهد داشت. به منظور انجام این سونوگرافی می توانید به مرکز سونوگرافی دکتر جورابیان مراجعه کنید جهت دریافت وقت با شماره تماس حاصل نمایید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

تماس سریع با دکتر جورابیان