دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حاملگی
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حاملگی

منظور از سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حامگی، این است که مشخص شود آیا جنین در داخل رحم قرار دارد یا خارج از رحم در واقع یکی از اهداف انجام سونوگرافی در ۳ماهه اول تعیین موقعیت ساک حاملگی است. وقتی وجود ساک حاملگی در حفره رحم ثابت شود تا حدود بسیار زیادی می توان اطمینان حاصل کرد که حاملگی طبیعی رخ داده است.

هر چند در موارد بسیار نادری احتمال حاملگی نرمال در حفره رحم همزمان با وجود حاملگی خارج رحمی وجود دارد. بنابراین هر گاه تست خون شما از نظر بارداری مثبت باشد و بعد از ۶ هفته از تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی، ساک حاملگی در حفره رحم دیده نشود (البته با هر دو روش سونوگرافی شکمی و واژینال)؛ در این شرایط شک بالایی به حاملگی خارج رحمی ایجاد می شود و اگر با تکرار تست خون شما در روزهای بعد میزان هورمون حاملگی در حال افزایش باشد این شک تقویت می شود و باید در سونوگرافی به دنبال حاملگی خارج رحمی بود. بنابراین سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حامگی در اوایل دوران حاملگی بسیار مهم است و باید تحت نظر یک متخصص باتجربه انجام شود.

سونوگرافی برای تعیین موقعیت ساک حاملگی

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اهمیت سونوگرافی در بارداری می توانید صحبتهای دکتر جورابیان را در صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دنبال کنید.

حاملگی خارج رحمی در هر قسمت از دستگاه تناسلی می تواند رخ دهد از جمله داخل حفره شکم ،در لوله رحمی، تخمدان،گردن رحم و حتی داخل عضله رحمی ولی شایعترین محل لوله رحمی است. سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حامگی فقط باید توسط یک سونوگرافیست انجام شود تا از نتیجه آن اطمینان خاطر داشت.

در موارد مثبت بودن تست خون از نظر بارداری و عدم وجود ساک حاملگی داخل رحمی باید بررسی دقیق از نظر وجود حاملگی خارج رحمی انجام شود.

سقط های زودرس در ۳ ماهه اول

در مواردی که در ابتدای حاملگی سقط رخ می دهد معمولا جهت سونوگرافی جهت تشخیص موقعیت ساک حامگی، از نظر وجود بقایای بارداری سونوگرافی در خواست می شود. در این موارد با سونوگرافی شکمی رحم و حفره لگن بررسی می شود و در صورتی که شک به بقایای بارداری باشد معمولا انجام سونوگرافی ترانس واژینال توصیه می شود.

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی در اهواز  دکتر مرتضی جورابیان

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + ده =

تماس سریع با دکتر جورابیان