دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی دستگاه ادراری
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

سونوگرافی دستگاه ادراری

دستگاه ادراری در هر دو جنس (مرد و زن) از دو کلیه ،دو میزنای (حالب)، مثانه و پیشابراه تشکیل شده است .اصولا تمامی بخش های دستگاه ادراری با سونوگرافی قابل بررسی است .اما حالب های طبیعی معمولا به جهت آنکه قطر بسیار کمی داشته و دو جدار آن روی هم خوابیده است ،در سونوگرافی دیده نمی شوند و فقط در مواردی که به صورت غیر طبیعی متسع شده باشند قابل رویت هستند.همانطور که ذکر شد بررسی کلیه ها جزو معاینه شکم است و بررسی مثانه جزو سونوگرافی لگن و با احشاء داخلی لگنی انجام می شود .

دستگاه ادراری

سونوگرافی دستگاه ادراری را برای چه انجام می دهند؟

یکی از بیشترین در خواست های سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادرای به منظور تشخیص سنگ کلیه است .علی رغم تصور عمومی که سنگ های کلیوی به راحتی با سونوگرافی قابل تشخیص هستند ،ولی یکی از مشکل ترین بررسی های سونوگرافی تشخیص سنگ کلیوی است.

 

سونوگرافی دستگاه ادراری برای تشخیص چه نوع بیماری ها و مشکلاتی به کار می رود؟

به طور کلی سنگ های ۵ میلی متر یا بزرگتر با اکثر دستگاه های سونوگرافی در صورتی که بیمار شرایط مناسب داشته باشد قابل تشخیص اند، ولی تشخیص همین سنگ های بزرگ هم گاهی به دلیل عدم آمادگی بیمار و وجود گاز های شدید روده ای و یا اضافه وزن بیش از حد بیمار دچار مشکل می شود.

 

برای تشخیص سنگ های کلیوی به صورت نقاط سفید رنگ است که باید این نقاط سفید رنگ از چربی موجود در مرکز کلیه ها (که آن هم در سونوگرافی سفید رنگ است ) افتراق داده شوند .
در صورتی که تشخیص سنگ کلیه در سونوگرافی دچار مشکل شود معمولا جهت تشخیص از اقدامات تشخیص دیگری از جمله گرافی با ماده حاجب وریدی و یا CT-Scan استفاده می شود .
پس یادتان باشد که هر چند تشخیص سنگ های کلیوی کوچک با سونوگرافی دقت بالای متخصص رادیولوژی را نشان می دهد ولی عدم تشخیص آنها دلیلی بر کیفیت پایین کار متخصص رادیولوژی نیست.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 3 =

تماس سریع با دکتر جورابیان