دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی عناصر سطحی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سونوگرافی عناصر سطحی

سونوگرافی عناصر سطحی

سونوگرافی عناصر سطحی یک روش تشخیصی برای عناصر سطحی بدن می باشد. عناصری از بدن مانند غدد بزاقی ، پستان‌ها ، غده تیروئید در گردن و پوست  ، از عناصر سطحی بدن هستند. امروزه بررسی این عناصر به وسیله دستگاه‌های بسیار جدید سونوگرافی ، امکان پذیر شده است. در ادامه به معرفی سونوگرافی پستان و سونوگرافی غده تیروئید می پردازیم.

سونوگرافی پستان

پستان ها بافت نرمی هستند که متشکل از چربی، غدد و مجاری شیری می باشند. برای تشخیص و درمان بعضی از تومورها و بیماری های پستان ، د رکنار روش های تشخیصی دیگر مانند معاینه بالینی و ماموگرافی ، سونوگرافی نیز نقش مهمی دارد. در خانم هایی که بعد از هر دوره پریودشان پستان هایشان را معاینه می کنند ، در صورت وجود توده زودتر متوجه این مشکل شده و توده برای این دسته خطرات کمتری به همراه خواهد داشت.

در هر سنی امکان انجام سونوگرافی پستان وجود داشته و محدودیت سنی ندارد. مخصوصا برای خانم های زیر ۳۰ سال که برایشان ماموگرافی انجام نمی شود ، از بهترین گزینه های تشخیصی می باشد. کاربرد این سونوگرافی در تشخیص کیست‌ها یا حفرات تو خالی پستان ها می باشد . همچنین از سونوگرافی پستان می شود برای مقاصد درمانی مانند تخلیه کیست‌ها یا نمونه‌برداری از تومورهای تو پر نیز بهره مند شد.

سونوگرافی عناصر سطحی

آمادگی‌های لازم قبل سونوگرافی پستان

۱ـ  از آنجایی که در سونوگرافی پستان ، زیر بغل ها نیزمورد معاینه قرار می گیرند لذا بیمار قبل از مراجعه برای سونوگرافی پستان لازم است دوش گرفته و مراقب بهداشت این ناحیه باشد.

۲ـ برای انجام سونوگرافی پستان ، پستان بیمار باید برهنه و فاقد پوشش باشد لذا لازم است بیمار خجالت نکشیده و با پزشک خود همکاری نماید.

۳ـ لازم است که همیشه قبل از سونوگرافی پستان در صورتی که قبلا این کار را انجام داده اید نتایج آن را به همراه داشته باشید.

 

سونوگرافی غده تیروئید

در داخل غده تیروئید مانند سایر غدد امکان ایجاد تومورهای توپر یا حفرات توخالی (کیست) وجود دارد. سونوگرافی غده تیروئید معمولا به دو منظور تشخیص تومورهای توپر از کیست‌ها و تشخیص این مسئله که غده تیروئید فقط در گردن قرار دارد یا اینکه به داخل سینه و پشت جناغ کشیده شده ، انجام می شود.

آمادگی‌های لازم قبل سونوگرافی غده تیروئید

انجام سونوگرافی غده تیروئید به آمادگی قبلی خاصی نیازمند نیست . تنها در حین انجام سونوگرافی غده تیروئید بیمار نباید صحبت کند و آب دهانش را قورت دهد. لازم است که در صورت وجود نتایج آزمایشات و اسکن رادیوایزوتوپ قبلی را به همراه دشاته باشد.

با تشکر مدیریت سایت مرکز رادیولوژی و سونوگرافی دکتر مرتضی جورابیان ، سونوگرافی در اهواز

 

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

تماس سریع با دکتر جورابیان