دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی های لازم در دوران بارداری
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

سونوگرافی های لازم در دوران بارداری

اینکه چه تعداد سونوگرافی در بارداری انجام دهیم یکی از سوالاتی است که اغلب افراد می پرسند. همه سونوگرافی که برای بارداری ضروری است برای اطلاع از سلامت مادر و جنین ، تعیین جنسیت جنین و .. می باشد. با این سونوگرافی ها مادر کمتر دچار نگرانی درباره وضعیت جنین می شود. گاهی استفاده از سونوگرافی جنبه سرگرمی دارد فراهم کردن آلبومی از عکس های جنین در قبل از تولد تا زمان تولد و نشان دادن آن به فرزند خود در زمانی که بزرگ شود. ولی باید در این میان مراقب بود تا در مواقع ضروری از سونوگرافی استفاده شود وگرنه صدماتی به جنین وارد می کند. مرکز سونوگرافی در اهواز یکی از مراکزی است که سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری را انجام می دهد.

تعداد سونوگرافی در دوران بارداری

به طور کلی 4 نوع سونوگرافی در دوران بارداری انجام می شود که به شرح ذیل می باشد:

  1. برای تعیین بارداری در داخل رحم یا خارج از رحم که در اوایل بارداری سونوگرافی انجام می شود.
  2. سونوگرافی در هفته 12 بارداری برای بررسی رشد اندام های جنین انجام می شود. در این روش اندام هایی مانند پشت گردن، بینی، معده، مثانه، شکل گیری سر نوزاد، تقارن اعضای دیگر مانند دست و پا مشاهده می شود. از دیگر مسائلی که در این روش قابل مشاهده می باشد قد جنین، صدای تپش قلب جنین می باشد که برای تشخیص سن حاملگی استفاده می شود. در این تشخیص اگر چیز غیر عادی نظیر اینکه اندازه گردن جنین بیش از 3 میلیمتر باشد پزشک از آزمایشی به نام آمینوسنتز برای بررسی پرزهای جنین در مایع آمنیون استفاده می کند تا به ارزیابی غیر طبیعی بودن کروموزوم بپردازد.
  3. در هفته 22 بارداری جنین تقریبا به رشد اندام ها مخصوصا اندام های داخلی ادامه می دهد. با روش تصویربرداری می توان اندام های داخلی نظیر قلب و سر را مشاهده کرد. در این زمان می توان پی به جنسیت جنین برد و با این سونوگرافی قابل تشخیص می باشد.
  4. در هفته 32 بارداری بدن جنین به رشد کامل رسیده است. برای بررسی رشد مغز جنین از سونوگرافی استفاده می شود. در این زمان بدن جنین به دلیل اینکه کامل شده در هم جمع می شود و جایی برای تحرک در رحم مادر ندارد.

شرایط انجام سونوگرافی بیش از 4 مرتبه

در صورتی که مادر یا جنین دارای مشکل خاصی باشند از سونوگرافی دیگری برای تشخیص اختلال غیر از موارد مذکور می توان استفاده کرد. این اختلالات شامل مواردی به شرح ذیل می باشد:

  1. فشار خون بالای مادر
  2. بیماری هایی نظیر دیابت
  3. کوچک بودن اندازه جنین
  4. امکان چند قلویی بودن جنین

چند بار سونوگرافی در بارداری لازم است؟

تعداد سونوگرافی ها در بارداری چقدر است؟ خانم های باردار در ابتدای حاملگی دائما در اینترنت در حال سرچ و جستجو هستند. آن ها به دنبال این هستند که آیا سونوگرافی در دوران بارداری بی خطر است؟ آیا سونوگرافی زیاد برای جنین عوارض جانبی ایجاد می کند؟ سونوگرافی داپلر در چه شرایطی مورد استفاده واقع می شود؟ و سوالات مشابه آن. ما در این مقاله سعی نموده ایم که برای پاسخ به این سوال توضیحات جامع و گسترده ای پیرامون مزایا و معایب سونوگرافی، اطلاعاتی را گردآوری نماییم. جهت کسب آگاهی بیشتر بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمایید. پس با ما همراه باشید:

تعداد سونوگرافی های بارداری

کاربرد سونوگرافی در بارداری

برای پاسخ به سوال تعداد سونوگرافی ها در بارداری چقدر است؟ بیایید کاربرد سونوگرافی در بارداری را در طی دهه های اخیر، کاربرد سونوگرافی در تشخیص پزشکی رشد کرده است. روش های نمایش تصویر اولیه استاتیک از تکنولوژی های رادار و تست های متالوپزیک الهام گرفته شده بودند. این روش ها به سمت کارآیی بالاتر که تصویر برداری زنده است، رشد کردند.
تصاویرمتحرک سونوگرافی در اهواز یا هر جای دیگری، از جنین در داخل رحم امروزه برای اکثر افراد جامعه آشناست.
سیستم های مدرن سونوگرافی امروزه قدار به اندازه گیری دقیق جریان خون در عروق و بافت ها، مشاهده ساختمان های متحرک به صورت سه بعدی و امکان اندازه گیری های مربوط به سفتی بافت را فراهم کرده اند.

چندبار سونوگرافی در بارداری لازم است؟

مزایای سونوگرافی در بارداری

پیشرفت تکنولوژی همراه با گسترش استفاده از سونوگرافی در تشخیص پزشکی است. این کاربردها از اندازه گیری های ساده ابعاد آناتومیک نظیر قطر بای پاریتال سر جنین تا غربالگری جزئیات ناهنجاری و اختلالات های جنین و کشف تغییرات جزئی در ساختار بافت و مطالعه دقیق جریان خون شریان ها پیشرفت کرده است.
مدت زمان زیادی از شروع کار سونوگرافی نمی گذرد. این پروسه از 40 تا 45 سال پیش به صورت جدی استارت خورد. از همان زمان سوالات متعددی پیرامون این که آیا سونوگرافی بی خطر است یا خیر را در ذهن متقاضی انجام آن ایجاد می کند. مادران همیشه از پزشک می پرسند که تعداد سونوگرافی ها در بارداری چقدر است؟

تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 و اینستاگرام حاصل نمائید .

عوارض سونوگرافی در بارداری

برای بررسی موضوع تعداد سونوگرافی ها در بارداری چقدر باشد؟ باید عوارض سونوگرافی را در بارداری بررسی کنیم. علی رغم مطالعات بسیار زیادی در مورد سلامت و ایمن بودن سونوگرافی برای جنین و مادر وجود دارد. مطالعات محدودی برروی عوارض جانبی سونوگرافی در بارداری انجام شده است. این مطالعات بیشتر بر روی مکانیسم های حرارتی و مکانیکی است.
جذب انرژی امواج صوتی توسط بافت نرم با استخوان و تبدیل آن به حرارت می شود. بدین منظور فاکتوری به نام اندکس حرارتی اندازه گیری می شود. یک اندکس حرارتی مساوی یک به معنای افزایش یک درجه سانتی گراد است.
امروزه با وجود دستگاه سونوگرافی پیشرفته و مدرنی که وجود دارد فقط یک افزایش خفیف درجه حرارت که قابل چشم پوشی است رخ می دهد. این افزایش حرارت معمولا کمتر از یک درجه سانتی گراد خواهد بود.
فدراسیون جهانی در زمینه سونوگرافی در بعد پزشکی و بیولوژی یک نکته را مورد تاکید قرار داده است که اگر جنین در معرض با امواج سونوگرافی حداکثر یک و نیم درجه بالاتر از سطح فیزیولوژیک نرمال حرارت ببیند، خطری برای او ایجاد نمی شود.
شایان ذکر است که گفته شود، نتیجه کلی این موضوع این است که سونوگرافی دو بعدی رایج در سه ماهه اول بارداری اثر خطرناک سونوگرافی بر روی جنین ندارد. بنابراین انجام سونوگرافی بی خطر وایمن است.

بیشتر بخوانید: چند بار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟

عوارض سونوگرافی داپلر در بارداری

با این وجود وقتی سونوگرافی داپلر در اهواز یا هر شهر دیگری طی سه ماهه اول حاملگی صورت می گیرد، این احتمال به وجود می آید که دما بیش از یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند. بنابراین توصیه می شود که برای سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری تا حدامکان از سونوگرافی داپلر استفاده نشود. به همین خاطر مادرانی که در سه ماهه اول بارداری از پزشک سونوگرافیست درخواست می کنند که برای شنیدن صدای قلب جنین از این سونوگرافی استفاده نمایند تا صدای قلب را بشنوند. پزشک توصیه می کند که بهتر است که این پروسه صورت نگیرد، تا خطری برای جنین پیش نیاید.
البته در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک حتی قبل از سه ماهگی باید سونوگرافی داپلر انجام شود. در این موارد نگران نباشید و به پزشک و سونوگرافیست خود اعتماد کنید.
براساس مطالعات متعددی که بر روی جنین حیوانات از جمله خرگوش صورت گرفته، نهایتا توصیه کلی که در مورد انجام سونوگرافی داپلر است. به صورت ذیل تعریف شده است که:
سونوگرافی داپلر در سه ماهه اول بارداری به هیچ وجه نباید انجام شود. مگر این که از لحاظ بالینی شرایطی رخ دهد که پزشک مجبور به استفاده از سونوگرافی داپلر گردد.

گیف-اینستاگرام

مهمترین سونوگرافی های بارداری

در یک توافق نهایی در زمینه تصویر برداری جنین که در سال های اخیر به خصوص در سال های 2015 به بعد بدست آمده، بدین صورت نتیجه گیری شده است که، زمانی که سونوگرافی به طور درست و اصولی انجام شود، استفاده از آن برای جنین ایمن و بی خطر است.
البته به این نکته هم تاکیده شده که، دانش تخصصی رادیولوژیست و سونوگرافیست و نحوه انجام سونوگرافی برای کنترل ریسک خطر و عوارض آن، اهمیت بسیار بالایی دارد. اما در نهایت به نکته ای دیگری اشاره شده است که ارتباطی به اثرات حرارتی و یا مکانیکی سونوگرافی ندارد. بلکه مربوط به پزشکی است که سونوگرافی را انجام می دهد.
با توجه به پیشرفت سونوگرافی و گسترش استفاده از آن توسط متخصصین بالینی که آموزش اندکی دارند، در مقایسه با متخصصین رادیولوژی و سونوگرافی، این احتمال وجود دارد که بیماران به دلیل تشخیص اشتباه این افراد دچار مشکل شوند. چرا که آنان دانش کافی برای تکنیک های انجام یک سونوگرافی استاندارد را ندارند. به همین خاطر تصاویر درستی از سونوگرافی نمی گیرند. این مسئله موجب تفسیر نادرست و تشخیص اشتباه پزشک خواهد شد. در نتیجه بیمار یا مادر باردار و جنین متضرر می شوند.
تصویربرداری سونوگرافی به عنوان روش تصویر برداری بسیار ایمن در نظر گرفته می شود اما محدودیت هایی را هم بایستی هنگام بارداری در نظر داشت.

گیف-اپارات

سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود

در پاسخ به سوال چندبار سونوگرافی در بارداری لازم است؟ اکثر زنان در سه ماهه دوم بارداری خود در هفته های 18 تا 20 بارداری سونوگرافی انجام می دهند. برخی نیز قبل از هفته 14 بارداری سونوگرافی سه ماهه اول سونو می شوند. تعداد و زمان سونوگرافی ممکن است برای زنان مبتلا به بیماری های خاص مانند آسم و چاقی متفاوت باشد.

آخرین سونوگرافی بارداری در چند هفتگی

در انتهای بررسی موضوع تعداد سونوگرافی ها در بارداری، اگر بارداری خوب و بدون عارضه پیش برود، ممکن است سونوگرافی 20 هفته ای آخرین سونوگرافی در دوران بارداری باشد. با این حال، اگر پزشک مشکلی را در طول سونوگرافی 20 هفته ای تشخیص دهد، ممکن است سونوگرافی های اضافی را درخواست کند.

کلام آخر

بیشتر انرژی حاصل از امواج اولتراسوند به گرما تبدیل می شود و به وسیله بافت های بدن جذب می شود. در حقیقت، مقداری از انرژی که منعکس می شود و منجر به اطلاعات تشخیص خواهد شد تنها بخش کوچکی از انرژی منتقل شده به بیمار است. در انتها امیدواریم به پاسخ سوال تعداد سونوگرافی ها در بارداری رسیده باشید. شما می توانید از طریق درج نظر در کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان عزیز در ارتباط باشید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هفت =

تماس سریع با دکتر جورابیان