دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی در هفته اول بارداری
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

سونوگرافی در هفته اول بارداری

آیا سونوگرافی در هفته اول بارداری ضرر دارد؟ سونوگرافی امواجی می باشد که به بافت بدن مادر ارسال است و تصاویری را که منتشر می کند به بافت نرم و یا سخت بدن مادر بستگی دارد. پزشک بر طبق دانش و تجربه ای که در خصوص آناتومی بدن دارد آن تصاویر را به مادر توضیح می دهد و مادر را کاملا از رشد جنین و سلامتی او آگاه می کند.

بهترین زمان سونوگرافی

در صورتی که شرایط مادر طبیعی باشد و مشکل و درد حادی نداشته باشد بهترین زمان برای اولین سونوگرافی هشتمین هفته است. منظور از درد این است که اکثر مادران در روزهای اول بارداری از درد هایی رنج می برند که به علت طبیعی نبودن موقعیت برای رحم عادی است. بیشتر خانم ها بلافاصله بعد از اینکه متوجه می شوند باردار هستند و یا حتی تردید به این مسئله دارند مصر به انجام سونوگرافی هستند. به این علت که فکر می کنند می توانند در سونوگرافی تمام داخل رحم را مشاهده کنند.

اولین هفته های بارداری از روز اول آخرین قاعدگی آغاز می شود. در واقع به این معنی است که در 14 روز اول فرد باردار نیست. یعنی بدن به صورت معمول جهت تخمک گذاری آمادگی دارد.

حدودا در اواسط 7 روز دوم بعد از اولین روز قاعدگی تخمک گذاری صورت می گیرد. در سه هفته بعد از اولین روز آخرین قاعدگی تخمک بارور می شود. تخمک در روزهای نخست یک سلول منفرد هستند و به تدریج تقسیم می شوند. این روال همچنان ادامه دارد تا به تدریج زمانی که تخمک به رحم می رسد توده ای را بیشتر از 100 سلول به وجود آورد. به این توده جنین می گویند. زمانی که درون رحم قرار می گیرد، جنین در لایه ی پوششی دیواره ی رحم داخل می شود و به این مرحله جایگزینی می گویند.

هفته اول بارداری

اکثر خانم ها مخصوصا کسانی که برنامه ای برای دوران حاملگی ندارند هفته اول بارداری اصولا بدون دانستن رخ دادن بارداری می گذرد و خانم باردار از وجود بارداری هیچگونه اطلاعی ندارد. حتی امکان دارد این روند تا هفته دوم هم ادامه می یابد.

بیشتر خانم هایی که همیشه دوران قاعدگی منظمی داشته اند زمانی که یک مرتبه یعنی یک ماه این دوره نامنظم می شود تظاهر می کنند که مشکل خاصی نیست و تنها فقط یک بهم ریختگی معمولی است که دوران قاعدگی رخ می دهد.

مسئله قابل توجه ای که در این مواقع وجود دارد این است که در طول هفته اول بارداری هیچگونه نشانه ای که به صورت واضح باشد مشاهده نمی شود. اما علائمی مانند خستگی، مایل نبودن و یا نیاز نداشتن همیشگی به ادرار کردن  رویت می شود. در صورتی که بیشتر خانم ها این علائم را نشانه هایی پس از قاعدگی تطبیق می دهند و بر این باور نرسیده اند که باردار شده اند. دوران قاعدگی حدودا 28 روز زمان می برد اما این زمان می تواند بین 24 تا 35 روز هم همچنین در بعضی از خانم ها تغییر کند.

 هنگامی که این چرخه آغاز می شود که تخمک از تخمدان آزاد می شود و به طرف لوله های فالوپ حرکت می کند. یعنی در قسمتی که اسپرم در حالت لقاح به آن می رسد و موجب باروری می شود.

برای دنبال کردن صحبت های دکتر مرتضی جورابیان، متخصص سونوگرافی و رادیولوژی؛ وارد صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات شوید.

سونوگرافی تعیین سن بارداری

بیشتر افراد بعد از اطلاع بارداری خود می خواهد که از تاریخ زایمان خود نیز آگاه شوند که از این روش سونوگرافی می توان استفاده کرد و مطلع شد که مادر در هفته چندم بارداری خود است.

شاید بعضی از افراد دوران قاعدگی آن ها نامنظم باشد یا حتی داروی خاصی مصرف می کنند. در اینصورت محاسبه سن بارداری طبق آخرین قاعدگی درست نیست.

این نوع سونوگرافی با مشخص کردن سن بارداری تاریخ دقیقی از بارداری را به شما می دهد. انجام سونوگرافی تعیین سن بارداری اطلاعات زیر را در اختیار افراد قرار می دهد.

  • تپش قلب جنین
  • وضعیت قرار گیری جنین در رحم
  • مشاهده بند ناف
  • مشاهده جمجه
  • مشاهده دیوار شکمی
  • دو یا چند قلو بودن چنین
  • نوع رشد جنین (طبیعی)

در انتها می توان گفت که برای مشاهده وضعیت ناهنجاری سونوگرافی تعیین سن بارداری مناسب نیست.

سوالات متداول

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به موضوع سونوگرافی در هفته اول بارداری، بپردازیم. اگر سوالی دارید که به پاسخ آن نرسیدید می توانید آن را در کادر دیدگاه زیر درج کنید تا در اسرع وقت پاسخ شما را بدهیم. دکتر مرتضی جورابیان با سالها تجربه به عنوان بهترین رادیولوژیست اهواز، خدمات مختلفی برای انجام سونوگرافی و رادیولوژی به بیماران عرضه می کند. برای ارتباط با دکتر از طریق راه هار ارتباطی صفحه تماس در ارتباط باشید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =

تماس سریع با دکتر جورابیان