دکتر جورابیان / سونوگرافی / سونوگرافی ۳بعدی و ۴بعدی
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سونوگرافی ۳بعدی و ۴بعدی

با سونوگرافی 3 و 4 بعدی شما می توانید به جای قسمت های درونی جنین، سطح پوست جنین را مشاهده کنید و همچنین شکل دهان و بینی یا باز کردن دهان و بیرون آوردن زبان جنین را تما شا کنید.
سونوگرافی سه بعدی و یا چهار بعدی مثل سونوگرافی دو بعدی بی خطر است، چون این تصاویر از روی همان تصاویر دو بعدی توسط دستگاه بازسازی می شوند. با این وجود اکثر متخصصین سونوگرافی ماهر و با تجربه انجام آن را صرفا به خاطر داشتن عکس برای آلبوم کودک توصیه نمی کنند ،چون این کار به این معنی است که شما جنین تان را در برابر امواج صوتی بیش از حد مورد نیاز از نظر پزشکی قرار می دهید.

سونوگرافی 3 و 4 بعدی چه اطلاعاتی را به ما نشان می دهد؟

انجام سونوگرافی ۳بعدی یا ۴بعدی می تواند اطلاعات بیش تری از یک ناهنجاری شناخته شده را برای ما فراهم کند.مثلا در مورد شکاف لب، همچنین می تواند برای دیدن قلب و ارگان های داخلی هم مفید باشد .
در نتیجه بسیاری از مراکز تصویر برداری جنین فقط در صورتی که از نظر پزشکی انجام سونوگرافی ۳ بعدی ضروری باشد از آن استفاده می کنند.

 

سونوگرافی سه و چهار بعدی چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

 

همان طور که قبلا ذکر شد تاکنون عوارض ناشی از انجام سونوگرافی در جنین انسان (در بیش از ۴ دهه که از انجام سونوگرافی گذشته است) اثبات نشده است ولی هرگونه سونوگرافی باید فقط توسط افراد آموزش دیده ماهر برای مدت زمان کوتاه و با حداقل شدت انجام شود.

 

برای انجام سونوگرافی سه بعدی و 4 بعدی، چه زمانی مناسب است؟

اگر شما تصمیم دارید که یک عکس ۳ بعدی از جنین خود داشته باشید بهترین زمان انجام آن بین ۲۶ تا ۳۰ هفتگی است .
قبل از ۲۶ هفته چربی زیر پوست جنین خیلی کم است و استخوان های صورت از پشت آن دیده می شوند .بعد از ۳۰ هفته هم ممکن است به دلیل پایین آمدن سر جنین در حفره لگن قادر نباشیم که تصویر واضحی از صورت جنین را به دست آوریم .
این طبیعی است که شما دوست دارید یک تصویر صورت جنین خود را داشته باشید ولی گاهی به دلیل وضعیت قرار گیری جنین این مسئله امکان پذیر نیست .

 

برای به دست آمدن تصویر مناسب، جنین باید در چه حالتی قرار گیرد؟

اگر وضعیت قرارگیری صورت جنین به طرف بالا و میزان مایع دور صورت جنین کافی باشد تصویر واضحی از صورت جنین به دست می آید .ولی اگر صورت جنین به طرف عقب باشد ،یا این که سر جنین در حفره لگن به طرف پایین رفته باشد و یا میزان مایع کافی نباشد و همچنین اگر به دلیل اضافه وزن مادر یک لایه چربی زیر پوستی ضخیم وجود داشته باشد ،در این موارد تصویر خوبی به دست نمی آید .
گاهی متخصص سونوگرافی از شما در خواست می کند قدم بزنید یا هفته بعد برای سونوگرافی مراجعه کنید تا موقعیت مناسب جنین برای به دست آمدن تصویر واضح ایجاد شود .
ولی گاهی با همه این اقدامات باز هم تصویر واضحی به دست نمی آید .

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + چهار =

تماس سریع با دکتر جورابیان