دکتر جورابیان / سونوگرافی / نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی اهواز
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی اهواز


نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی چگونه است؟ امروزه اکثر والدین تمایل دارند قبل از تولد جنسیت کودک خود را بدانند. یکی از رایج ترین راه ها برای انجام این کار، سونوگرافی است که اغلب در هفته های 18 تا 20 بارداری انجام می شود. همواره والدین اشتیاق بسیار زیادی برای آگاهی از جنسیت فرزند خود قبل از تولد دارند و حتی ممکن است برای رسیدن به هدفشان راه های مختلفی را امتحان کنند اما باید این واقعیت را قبول کرد که روش های محدودی برای تشخیص دقیق جنسیت جنین وجود دارد.

امروزه سونوگرافی یکی از روش های دقیق تشخیص جنسیت در سراسر جهان محسوب می شود، البته باید در نظر داشت که همین روش اگر در زمان بندی مناسب، توسط تجهیزات دقیق و پزشک باتجربه انجام نشود، احتمال خطا در تعیین جنسیت را افزایش می دهد. در این مقاله موضوع نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی را به طور کامل بررسی می کنیم. پس با مه همراه باشید. طبق یک مطالعه در سال 2012 که در مجله Obstetrics and Gynecology منتشر شد، کمتر از 69٪ از والدین می خواستند بدانند. از میان دلایل ذکر شده، 77.8 درصد می‌خواستند از روی کنجکاوی، 68 درصد فقط می‌خواستند بدانند این کار را انجام دادند.

سونوگرافی قبل از تولد

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی چگونه است؟ انجام سونوگرافی پیش از تولد یک آزمایش غیر تهاجمی است که از امواج صوتی قابل شنیدن برای تولید تصاویری از شکل و موقعیت جنین در رحم استفاده می کند. این یک روش ارجح برای تصویربرداری در دوران بارداری است، زیرا نه شامل تشعشع می شود و نه برای جنین یا مادر آسیبی ایجاد می کند.

سونوگرافی به طور معمول در مراحل مختلف بارداری استفاده می شود. در حالی که اکثر پزشکان برای انجام اولین سونوگرافی حداقل تا شش هفته صبر می کنند، کیسه حاملگی ممکن است در اوایل هفته بارداری دیده شود، در حالی که ضربان قلب ممکن است در اوایل پنجم شنیده شود.

بین هفته های 18 تا 20، یک سونوگرافیست آموزش دیده یک اسکن آناتومی دقیق به نام سونوگرافی سطح 2 انجام می دهد. در این زمان سونوگرافی اندازه جنین را اندازه گیری می کند. اندام های اصلی را بررسی می کند. سطح مایع آمنیوتیک را اندازه گیری می کند تا مطمئن شود که درست است و موقعیت جفت را بررسی می کند.

در این مرحله از رشد جنین، باید بتوانید جنسیت جنین خود را نیز تشخیص دهید. در حالی که گفتن تفاوت گاهی اوقات می تواند مشکل باشد، اما سونوگرافیست برای تصمیم گیری به دنبال چند چیز است تا بتواند به طور دقیق نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی را انجام دهد.

چه زمانی برای تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی مناسب است؟

درحقیقت، جنسیت جنین از همان زمان لقاح مشخص می شود ولی زمانی که برای تشخیص جنسیت از طریق سونوگرافی درنظر گرفته می شود از 12 هفتگی (سه ماهگی ) به بعد است و هنگامی که سن بارداری مادر 14 هفته می شود. پزشک تحت شرایط مطلوب به طور قطع شما را از جنسیت فرزندتان آگاه می کند. می توان گفت کم خطر ترین روش نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی است.
اغلب این سوال و یا نگرانی در بین مادران باردار به وجود می آید که آیا انجام سونوگرافی برای جنین مضر است یا خیر؟! در واقع تحقیقات بسیاری در زمینه فرآیند سونوگرافی و امواجی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد انجام شده است ولی تا کنون گزارشی که نشان دهنده ی تاثیرات منفی این عمل بر سلامتی مادر و جنین باشد منتشر نشده است.
مادران باردار حتما باید توجه داشته باشند که زمان و تعداد دفعات سونوگرافی، توسط دکتر متخصص تعیین می شود و این عمل به هیچ وجه نباید به صورت خودسرانه و بنا به تشخیص مادر باشد. سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی از انواع دیگر سونوگرافی با تکنولوژی پیشرفته ترهستند که در مواقع لزوم و برای بررسی دقیق تر اندام های جنین توسط پزشک توصیه می شوند.

درصد موفقیت سونوگرافی در تشخیص جنسیت

آنچه در سونوگرافی دیده می شود بسیار مهمتر از آنچه دیده نمی شود است. در رابطه با تعیین جنسیت، نداشتن آلت تناسلی، ذاتاً به معنای دختر داشتن نیست. بیش از 99 درصد از سونوگرافی‌هایی که بین هفته‌های 18 و 20 انجام می‌شوند، تشخیص صحیح را انجام می‌دهند. قبل از هفته 14 انجام شود، دقت در نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

طبق یک مطالعه در سال 2014 در استرالیا، که 642 نتیجه سونوگرافی جنین را بین هفته های 11 تا 14 بررسی کرد. موفقیت کلی نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی 75 درصد بود. متداول ترین اشتباه این بود که جنین های پسر را دختر دیدند.

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین دختر از سونوگرافی

هنگام تعیین جنسیت جنین در سونوگرافی، سونوگرافیست به دنبال ویژگی هایی است که به عنوان علائم جنسی شناخته می شوند. برای دختران، دو نشانه وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید:

  • علامت همبرگر: این نامی است که به ظاهر لابیا و کلیتوریس در سونوگرافی داده می شود. اگر به تصویر دقت کنید، می‌بینید که لب‌های لب شبیه نان همبرگر هستند، در حالی که کلیتوریس شبیه خود همبرگر است.
  • علامت ساژیتال: هر جنس دارای یک علامت ساژیتال است. با نگاه کردن به نمای نیم رخ جنین به دست می آید. یک نوک در انتهای ستون فقرات وجود دارد که به آن شکاف دمی می گویند. اگر با زاویه 10 درجه به سمت پایین باشد، جنین دختر است.

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین پسر از سونوگرافی

شاید فکر کنید که نحوه ی تشخیص جنسیت جنین پسر از سونوگرافی راحت تر از جنین دختر است. اما همیشه اینطور نیست. خصوصا قبل از هفته 14 تشخیص جنین پسر سخت تر است. در هفته های 18 تا 20، تعیین جنین پسر بر اساس علائم زیر است:

  • علامت ساژیتال: اگر شکاف دمی با زاویه بیش از 30 درجه به سمت بالا باشد، جنین پسر است. اگر چیزی بین 10 تا 30 درجه باشد، تصمیم گیری قطعی دشوارتر می شود.
  • جریان ادرار: گاهی اوقات جریان ادرار جنین در سونوگرافی دیده می شود. اگر به سمت بالا حرکت می کند، پس به احتمال زیاد پسر است.
  • اندام تناسلی مردانه: اغلب در هفته های 18 تا 20 دیده می شود. وجود اندام تناسلی مردانه از جمله بیضه ها، کیسه بیضه و آلت تناسلی، نشانه واضحی از جنسیت پسر است.

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی در سه ماهگی چیست؟

حال سوالی که پیش می آید این است که سونوگرافیست چگونه قادر به تشخیص جنسیت جنین است؟ از طریق چه نشانه هایی تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی مشخص می شود؟ به طور کلی نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی چیست؟
درست هنگامی که مادر در نهایت کنجکاوی به سر می برد تا هرچه زودتر متوجه دختر یا پسر بودن فرزند خود شود، سونوگرافیست در تلاش است تا از طریق بررسی دقیق عضو جنسی جنین، مادر را نسبت به این موضوع آگاه کند. دربرخی موارد حالت قرار گیری جنین در رحم مادر به گونه ای است که دکتر را در تشخیص ناتوان می کند و اندام جنسی در معرض دید قرار نمی گیرد.
به هنگام انجام سونوگرافی به جهت تشخیص جنسیت به برآمدگی که در بین پاهای جنین وجود دارد توجه می شود، شکل تغییرات و نوع آلت جنسی جنین در این ناحیه مشخص می کند که جنین دختر است یا پسر؟ اقدامات صورت می گیرد.

تفاوت های جنین دختر و پسر در سونوگرافی

نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی در جنین دختر و پسر تفاوت‌هایی دارد که در این بخش به آن می‌پردازیم:

نتیجه سونوگرافی درجنین دختر

آنچه جنین دختر را از جنین پسر متمایز می کند تفاوت در اندام جنسی آنهاست. یک جنین زمانی دختر تشخیص داده می شود که فاقد آلت جنسی مردانه باشد و در برآمدگی بین دو پا خطوط موازی وجود داشته باشد، بنابراین اولین نشانه ای که در جنین دختر رویت می شود داشتن یک اندام جنسی بصورت لبیا است.
جنسیت جنین دختر کمی دیرتر از جنین پسر آشکار می شود و می توان هفته ی سیزدهم بارداری را زمان نسبتا مناسبی برای مشخص شدن تقریبی جنین دختر دانست زیرا در این سن بارداری اگر در ناحیه ی جنسی جنین خطوط موازی با ستون فقرات وجود داشته باشد و همچنین جنین به پهلوی راست باشد، جنین دختر اعلام می شود.

نتیجه سونوگرافی درجنین پسر

در ماه سوم بارداری، درناحیه ی برآمدگی بین پا برای جنین پسر، برجستگی کوچکی به شکل آلت جنسی مردانه و کیسه ی بیضه در حال رشد است. درنزدیکی این ناحیه برآمدگی بند ناف نیز قرار دارد با این تفاوت که بند ناف نسبت به اندام جنسی مردانه غالبا بزرگ تر و بلند تر است. از این رو اگر پزشکی ناشیانه عمل سونوگرافی را انجام دهد ممکن است بند ناف را با آلت تناسلی اشتباه بگیرد.
یکی دیگر از نشانه هایی که به پزشک در تشخیص جنسیت کمک می کند زاویه ی برآمدگی بین دو پا است، در بیشتر موارد زمانی که جنین درحالت پهلوی چپ قرار بگیرد و همچنین اندازه ی این زاویه بالاتر از سی درجه باشد، نوع جنین پسر تعیین می شود اما مسلما این موضوع نیز می تواند استثنا داشته باشد.

روش تعیین جنسیت با سونوگرافی در شش هفتگی

در هفته ی ششم بارداری با بررسی محل جفت از طریق سونوگرافی، جنسیت جنین پیش بینی می شود. این نوع تشخیص که به روش رمزی رایج است از طرف بیشتر پزشکان منع می شود.

بزرگترین خطردر سونوگرافی چیست؟

گاهی اوقات سن بارداری که توسط سونوگرافی مشخص می شود نادرست است که این اتفاق اغلب در اوایل بارداری که جنین خیلی کوچک است رخ می دهد. همان گونه که ممکن است سن بارداری اشتباه تخمین زده شود در تعیین جنسیت توسط سونوگرافی نیز احتمال خطا وجود دارد. از این رو عمل غربالگری دوران بارداری برای به حداقل رساندن چنین خطاهایی توسط پزشک توصیه می شود.

تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 و اینستاگرام حاصل نمائید 

عوامل موثر در تعیین جنسیت اشتباه

برخی عوامل وجود دارند که می توانند پزشک را در زمان سونوگرافی دچار تشخیص نادرست یا ناتوان کنند، مثلا ممکن است جنین به گونه ای در رحم مادر قرار بگیرد که ناحیه ی تناسلی آن دیده نشود و یا مادر به قدری دچار اضافه وزن باشد که شرایط برای تشخیص دشوار شود.

00:10
truncate dir-rtl

سونوگرافی در زمان بارداری

سعی کنید برای انجام سونوگرافی به مراکزی مراجع کنید که دارای دستگاه ها و تجهیزات به روز و جدیدتری هستند چرا که دستگاه های فاقد کیفیت و فرسوده ، احتمال اشتباه در نتیجه سونوگرافی را افزایش می دهند.
در نهایت زمانی بهترین و دقیق ترین نتیجه را از سونوگرافی خواهید گرفت که در کنار رعایت تمام نکات، مناسب ترین زمان را برای رفتن به سونوگرافی جهت تعیین جنسیت انتخاب کنید. چرا که در مراجعه زود هنگام بخاطر کوچکی و عدم مشخص بود اندام جنسی و در مراجعه دیر هنگام بدلیل بزرگ شدن جنین و کم شدن فضای رحم، تشخیص با خطا همراه خواهد بود.

راه های دیگر برای تعیین جنسیت جنین

علاوه بر سونوگرافی، جنسیت کودک را می توان با آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) تایید کرد. آمنیوسنتز روشی است که در آن مایع از کیسه اطراف جنین با سوزن و سرنگ خارج می شود. CVS شامل گرفتن سلول از جفت با سوزن است. این روش ها دارای خطراتی هستند، اما در تعیین جنسیت بسیار دقیق اند. CVS می تواند نتیجه را در اوایل هفته 11 و آمنیوسنتز هفته 15 نشان دهند.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به طور کامل موضوع نحوه ی تشخیص جنسیت جنین از سونوگرافی را بررسی کنیم. شما می توانید اگر تجربه یا سوالی در این زمینه داشتید با درج آن در کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید. همچنین اگر قصد انجام سونوگرافی دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین مرکز سونوگرافی در اهواز را به منظور کسب اطلاعات بیشتر و اهمیت سونوگرافی خوب در تشخیص بیماری و بارداری مطالعه کنید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

تماس سریع با دکتر جورابیان