دکتر جورابیان / سونوگرافی / چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟

چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟ آیا سونوگرافی زیاد باعث سقط جنین می شود؟ چند بار غربالگری دوران بارداری باید انجام شود؟ احتمالا بسیاری از زنان باردار با این پرسش کلیدی مواجه می شوند که باید چند بار در طول دوران حاملگی، سونوگرافی انجام دهند. خواندن این مطلب به شما کمک می کند پاسخ پرسش تان را بدست آورید.

همه‌ یک بار درعمرشان نام سونوگرافی را شنیده اند یا از این روش علمی به دلایلی استفاده کرده اند؛ کلمه‌ سونوگرافی از واژه انگلیسی sound به معنی صوت و ghraphic به معنی شکل و ترسیم اقتباس شده است که دستگاهش از دو جزء پروپ و مانیتور تشکیل شده؛ پروپ یک شی دسته دار کوچک شبیه میکروفون است که به وسیله رابط به اسکنر متصل شده و امواج فراصوت (ultrasound) را به بدن می فرستد و امواج برگشتی را دریافت کرده و تصویر سونوگرافی در مانیتور نمایش داده می شود بصورتی که درطول معاینه بیمار یا شخص مورد نظر بر روی تخت دراز کشیده و یک تکنسین یا پزشک، مبدل(که همان پروپ است) را بر روی پوست بدن حرکت می‌دهد و امواج فراصوت را به داخل بدن ارسال می‌کند و تصویری از انعکاس این امواج را بر روی مانیتور به نمایش می‌گذارد.

سونوگرافی و بطورکلی امواج فراصوت بیشترین کاربرد را در مقابل تکنیک های تصویربرداری دیگر دارد زیرا هم ایمن تر است و هم از اشعه‌هایی که یونیزه ‌کننده هستند استفاده نمی‌کند.

چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟

در دنیای امروزی از سونوگرافی برای تشخیص بیماری‌های زنان و زایمان، بیماری‌های مغزواعصاب، چشم، کبد، قلبی و دندانپزشکی استفاده می‌شود.

سونوگرافی در زمره مهم ‌ترین تکنولوژی های ایجاد شده در قریب 30 سال گذشته  برای ارزیابی بارداری و تصویربرداری از جنین داخل رحم مادر است و از آن برای بررسی موارد متعددی از جمله قلب جنین، اندازه ‌گیری قطر سر(سن جنین) ، بررسی جایگاه اتصال جفت و محل ناف و تومورهای پستان استفاده می‌شود و چون این امواج مانند اشعه‌های مضر و ایکس عمل نمی کنند برای زنان و جنین بی‌خطرند.

سونوگرافی روشی غیرتهاجمی و بدون ‌درد است و تصاویری شفاف از بافت نرم نسبت به سایر روش‌های تشخیصی ارائه می‌دهد. درطول دوران بارداری یک زن ممکن است چندین سونوگرافی روی او انجام گیرد و این پروسه بنابر وضعیت مادر و شرایطی است که دارد، مثلا سونوگرافی در شرایطی که مادر دیابت یا فشارخون بالا دارد و یا حاملگی چندقلویی و … اما به طور معمول انجام ۴ سونوگرافی در دوران بارداری الزامی است. چرا کهدر ابتدای بارداری برای تشخیص حاملگی داخل یا خارج رحمی، دوم در هفته ۱۲ ام ، سوم در هفته ۲۲ ام و چهارم در هفته ۳۲ ام الزامی می باشد.

انواع سونوگرافی‌های دوران بارداری

  • سونوگرافی استاندارد
  • سونوگرافی ترانس واژینال: مربوط به بارداری‌های پرخطر
  • سونوگرافی کالرداپلر
  • سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی
  • اکوکاردیوگرافی قلب جنین: برای ارزیابی آناتومی و عملکرد قلب
  • سونوگرافی NT: این سونوگرافی به معنای مایع شفاف گردن است که در پشت گردن جنین تجمع می‌یابد و بین هفته ۱۱ تا ۱۳ از این روش برای تشخیص سندرم داون استفاده می‌شود.
  • سونوگرافی آنومالی: برای بررسی طبیعی بودن روند رشد جنین
گیف-اینستاگرام

عوارض سونوگرافی

تا کنون روایتی مبنی براینکه سونوگرافی می‌تواند برای جنین زیان آور باشد وجود ندارد و آسیب مشخص و اثبات شده‌ای به همراه نداشته است اما به هرحال توصیه می‌شود تنها درموارد پزشکی معین شده انجام شود.

تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها امروزه با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 و اینستاگرام حاصل نمائید .

مزایای سونوگرافی

از مزایای سونوگرافی رنگی نیز تایید بارداری قطعی، تشخیص حاملگی خارج از رحمی، تشخیص نقص عضو جنین، تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی، تشخیص مرگ جنین در داخل رحم، مشاهده صورت جنین، مشاهده حرکات جنین، شناسایی اختلالات رحم و لگن مادر را نیز می‌توان نام برد، که مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این مقاله سعی کردیم سوال چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است؟ را جواب دهیم. شما می توانید سوالات و تجربیات خود را از طریق کادر دیدگاه زیر با ما و سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. ناشناس

    سلام و عرض احترام، مرسی بابت توضیحاتتون درباره چندبار سونوگرافی برای جنین خطرناک است
    بعضی پزشکا میگن که سونوگورافی روی جنینی خیلی اثر داره و ضمن نکته ای که خودتون هم عرض کردید که سونو ایجاد گرما میکنه، اگر عدد بتا پایین ۲۰۰۰ باشه و مادر در اوایل بارداری باشه و نطفه هنوز ضعیف باشه، منجر به سقط میشه.
    این نکته ای هست که متأسفانه متأسفانه حتی اغلب از پزشکان زنانی که بنده دیدم و خیلی هم نامی و معروف هم هستند ،از اون غافل هستند. بنده تا به حال افراد خییییلی زیادی دیم که در ابتدای بارداری مراجعه به پزشک کردن و سونو شدن و همگی تاکید دارن که بلا فاصله پس از خروج از مطب یا تا هنگام رسیدن به منزل دچار سقط شدن؛
    به دلیل گرمای زیادی که توسط سونوگرافی کیسه ی جنین رو فرا میگیره و حسابی داغ میشه ، درنتيجه باعث تحلیل رفتن اون وپایین اومدنش میشه.
    لطفا، خواهشا ، تمنا دارم که این مطلب بسیار مهم رو در سایتتون بگذارید تا حتی اگر شده یک نفر با خوندنش، مراقبت کنه و مانع سقط حتی شده یک جنین بشه. چون منی که خودم اوایل به همین دلیل سقط داشتم ، و حالا سه ساله که چشم انتظار یک فرزندم، میفهمم چقدر دردنکا هست برای یک مادر که بفهمه میتونسته فرزندی داشته باشه ولی بخاطر عدم مراقبت و توجه به ظرائف اون رو از دست داده…😔
    ممنون از شما و سایت خوبتون🪷

    پاسخ
    • drjoorabian

      سلام ممنون که تجربیاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. سونوگرافی در هر بارداری تعداد مشخصی داره. و تا الان هیچ خطر سقط جنینی نداشته. کما اینکه خیلی مواقع موجب تشخیص مشکلات و درمان زودهنگام مادر و جنین شده. گفته شما هیچ سندیت ای نداره و اگر بیمار تحت نظر متخصص سونوگرافی بشه تمامی موراد چک و با تعداد کنترل شده بارداری را به سلامت می گذارند.
      به امید اینکه فرزند خود را در سلامت کامل به آغوش بکشید. این تجربیات بسیار دردناک هستند. اما فراموش نکنید که علم به ما کمک کرده تا بچه های سالم تر و باهوش تری به دنیا بیاوریم…

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

تماس سریع با دکتر جورابیان