دکتر جورابیان / سونوگرافی / آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟

علیرغم اینکه جنسیت کودک در اولین بارور شدن تخمک مشخص می شود، خانم های باردار باید تا سونوگرافی اواسط بارداری (حدود 16 هفته) صبر کنند تا جنسیت کودک مشخص شود. با این حال، نباید 100% به سونوگرافی اعتماد کرد. آمار نشان می دهد که سونوگرافی تا 10 درصد ممکن است اشتباه کند. در این مقاله سعی نموده ایم که به توضیح جامعی در مورد زمان دقیق برای تعیین جنسیت جنین و یا این که آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ پاسخ داده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر بهتر است که این مقاله را تا انتها بخوانید. یکی از هیجان انگیزترین دوران هر خانمی دوران حاملگی و مشخص شدن تعیین جنس نوزاد است. به همین دلیل برای رفتن به پزشک و انجام هرگونه سونوگرافی و آزمایشی که کمک نماید تا زودتر جنسیت جنین مشخص گردد، عجله کنید.

از جمله دغدغه های ذهنی و سوالاتی که برای اکثر زنان باردار پیش می آید این است که چه رابطه ای میان ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت وجود دارد؟ جنسیت جنین چه زمانی مشخص می شود؟ آیا تعیین جنسیت جنین فقط با سونوگرافی امکان پذیر است؟ و سوالاتی مشابه با این موضوع مطرح می شود.

آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟

تعیین جنسیت جنین

جنسیت جنین از زمانی که لقاح تخمک و اسپرم صورت می گیرد، تعیین می شود. اما این بدان معنا نیست که دختر و پسر بودنشان در همان زمان مشخص می شود. چرا که تخمک دختر و پسر با هم متفاوت است. به طور مثال: پسر در هفته 6 یا 7 بارداری کروموزوم xy او شکل می گیرد، برعکس دختر.

از جمله سوالاتی که اغلب مادران و زنان باردار از سونوگرافیست خود می پرسند این است که: آیا می توان با سونوگرافی nt یا سونوگرافی آنومالی تعیین جنسیت را مشخص نمود؟ به اظهار و عقیده بهترین سونوگرافیست تعیین جنسیت با سونوگرافی nt  احتمال خطا و اشتباه در آن بسیار دیده می شود. اگر خواهان اطلاع دقیق از این نوع سونوگرافی هستید، می توانید در هفته 14 بارداری مراجعه کنید. چرا که 100% جواب قطعی از تعیین جنسیت را مشخص خواهد نمود. اما سونوگرافی آنومالی نیز با توجه به این که برخی مادران در اطراف شکم خود چربی زیادی دارند یا وضعیت قرار گیری نامناسب جنین نیز احتمال خطا بسیار در آن وجود دارد. گفته می شود که در صورتی که حجم مایع آمنیوتیک نیز بالا باشد، جنسیت جنین نیز به درستی قابل مشاهده نخواهد بود.

برای پرداختن به موضوع اینکه آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ با بررسی بهترین زمان شروع می کنیم:

بهترین زمان تعیین جنسیت جنین

بهترین زمان برای تعیین جنسیت جنین زمانی است که مادران برای بررسی ناهنجاری جنین به مرکز رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه می کنند. همان زمان نیزمی توانند، تعیین جنسیت نوزاد را مطلع شوند و نیازی به انجام سونوگرافی مجزا برای این پروسه را ندارند. (هفته 16 به بعد بارداری)

گفته می شود که سونوگرافی و غربالگری دوران بارداری به منظور بررسی ناهنجاری جنین در هفته 16 تا 18 بارداری صورت می گیرد، مراجعه مادران قبل از آن برای تعیین جسیت جنین توصیه نمی شود.

اخیرا یکی از پیشرفته ترین دستگاه ها جهت تشخیص جنین در هفته 12 تا 14 بارداری، استفاده از سونوگرافی سه بعدی است که اغلب پزشکی آن را تجویز می کند و بهترین راه تشخیص از طریق سونوگرافی سنتی و روتین 2 بعدی است. سونوگرافی سه بعدی را برای مادرانی تجویز می کنند که موارد خاصی داشته باشند. یا عجله زیادی برای اطلاع از جنسیت جنین را می خواهند داشته باشند.

اخیرا تشخیص بسیاری از سونوگرافی ها و رادیولوژی ها با مجهزترین دستگاه ممکن شده است. سونوگرافی دکترمرتضی جورابیان در اهواز همگام با علم روز دنیا خدمات شایانی را به شما عزیزان ارائه می دهد. شما می توانید جهت تعیین وقت قبلی با شماره تلفن 25 70 33 33 -061 و اینستاگرام حاصل نمائید.

فیلم تعیین جنسیت در غربالگری اول

تعیین جنسیت جنین از روی عکس

تا حالا دیدید نشه جنسیت جنین را تعیین کرد؟

رابطه ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت

هیچ گونه تحقیقات و پژوهشی که ثابت نموده باشد که میان ضربان قلب جنین و تعیین جنسیت رابطه ای وجود دارد نیست. این یک فرضیه کاملا غلط است، اگر ضربان قلب جنین بیش از 140 بار در دقیقه بزند، جنین دختر و اگر کمتر بزند، نوزاد پسر خواهد بود. باید بگوییم که قلب جنین از هفته 6 بارداری شروع به تپیدن می کند و در سونوگرافی می توان تعداد ضربان را اندازه گیری نمود. در صورتی که مادری باردار باشد ضربان قلب از 140 تا 170 نوسان ادامه دارد و هیچ گونه نظریه ای که دال بر سونوگرافی تعیین جنسیت از روی ضربان قلب جنین محاسبه و تعیین نمی گردد. بنابراین برای بررسی اینکه آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ باید ببینیم که اصلا چه زمانی اندام جنسی جنین تشکیل می شود؟

گیف اینستاگرام

جنسیت جنین چه زمانی تعیین می شود؟

در صورت انجام آزمایشات غیرتهاجمی قبل از تولد (NIPT)، آزمایش خونی که می تواند سندرم داون و چند بیماری کروموزومی دیگر را از هفته 10 بارداری تشخیص دهد، می توانید جنسیت کودک خود را بدانید. این آزمایش کروموزوم جنسی مذکر در خون مادر را شناسایی می کند. با اینکار می توان فهمید که جنین دختر است یا پسر. این آزمایش برای زنانی است که در معرض خطر بالای داشتن نوزادی با اختلالات کروموزومی هستند. با پزشک زنان خود صحبت کنید که آیا این آزمایش برای شما مناسب است یا خیر. اگر اسپرم کامل به تخمک برسد، جنسیت تعیین می گردد. گفته شده است که حتی اگر مادری نداند که بارور است، جنسیت آن مشخص می شود. اما دستگاه تناسلی بعدها تشکیل می شود. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ باید بگوئیم که بستگی به تبحر سونوگرافیست دارد.

از هفته 10 تا 20 بارداری تغییراتی در جنین صورت می گیرد و جنسیت آن مشخص می شود. در بیشتر مواقع پزشک سونوگرافی را برای تعیین جنسیت در بین هفته 16 تا 20 توصیه می کند. اما به این معنی نیست که در هفته های کمتر جنسیت جنین مشخص نمی شود.

توجه: برخی از آزمایش‌های اولیه DNA جنسیتی که می‌توانید در خانه انجام دهید ادعا می‌کنند که نتایج دقیق را در اوایل 8 هفته ارائه می‌کنند. اما این کیت های خانگی از نظر علمی تایید شده نیستند. بنابراین بهتر است برای تعیین جنسیت دقیق جنین خود به بهترین مرکز سونوگرافی در اهواز یا شهر محل سکونت خود مراجعه کنید.

زمان تعیین جنسیت با سونوگرافی

چه زمانی می توانم جنسیت کودکم را با سونوگرافی بفهمم؟ آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ بسیاری از زنان باردار در طول سونوگرافی اواسط بارداری که معمولاً بین هفته های 18 تا 22 انجام می شود، متوجه جنسیت کودک خود می شوند. با این حال، اگر سونوگرافیست نتواند دید واضحی از اندام تناسلی نوزاد داشته باشد، ممکن است نتوان با اطمینان گفت که جنسیت جنین چیست.

اگرچه آلت تناسلی یا فرج نوزاد در اوایل 6 هفتگی شروع به شکل گیری می کند، نوزادان دختر و پسر در سونوگرافی تا حدود 14 هفتگی بسیار شبیه به نظر می رسند. به همین دلیل تشخیص دقیق جنسیت تا چند هفته بعد از آن ممکن است سخت باشد. در هفته 18، اگر نوزاد در موقعیتی باشد که امکان مشاهده اندام تناسلی را فراهم کند، سونوگرافیست می تواند جنسیت جنین را ببیند.

گیف-اپارات

تعیین جنسیت جنین با CVS یا آمنیو

چه زمانی می توانم جنسیت کودکم را با CVS یا آمنیو بفهمم؟ برخی از زنان می توانند با کمک آزمایش ژنتیکی نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) یا آمنیوسنتز به جنسیت کودک خود پی می برند. این آزمایش‌ها معمولاً برای تعیین اینکه آیا نوزاد یک اختلال ژنتیکی دارد یا یک ناهنجاری کروموزومی مانند سندرم داون انجام می‌شود. CVS معمولا بین 10 تا 13 هفته و آمنیوسنتز بین 16 تا 20 هفته انجام می شود. برای نتیجه هر دو آزمایش باید 2 هفته صبر کنید. زنانی که در معرض افزایش خطر مشکلات ژنتیکی و کروموزومی نیستند، به طور معمول CVS یا آمنیو ندارند. این آزمایش‌ها تهاجمی هستند و تا حدودی خطر سقط جنین دارند. بنابراین برای همه خانم های باردار شاید نیاز نباشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به موضوع آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟ از جنبه های مختلفی نگاه کنیم.امیدواریم که در انتها به سوالاتتان پاسخ داده باشیم. علاقه مندان می توانند با درج نظر و تجربیات خود در کادر دیدگاه زیر، با ما و سایر خوانندگان عزیز در ارتباط باشند.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 18 =

تماس سریع با دکتر جورابیان